Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bollnäs har länets sämsta bussterminal – byggs om tidigast 2017

Bussterminalen vid Resecentrum dras med stora kapacitetsproblem. Redan i dag är det trångt bland bussarna vid högtrafik och än värre kommer det att bli när kollektivtrafiken byggs ut under de kommande åren.

Annons

För få hållplatslägen. För lite utrymme för väntande resenärer. Rörigt inom terminalområdet under de tre-fyra gånger om dagen som det är högtrafik. Akuta trafiksäkerhets- och kapacitetsproblem som i sin tur leder till en dålig arbetsmiljö för busschaufförerna.

Läs också: Här ska två farliga korsningar bli en rondell

Situationen på bussterminalen vid Resecentrum i Bollnäs är allt annat än optimal. Enligt X-trafik är det den sämsta bussterminalen i hela Gävleborg. Tony Stark, samhällsplanerare på kommunen, håller med om att något måste göras.

– Just nu är det väldigt rörigt där vid vissa tider. Och det kommer bli mer och mer av det i och med att kollektivtrafiken ökar de kommande åren med fler regionala bussar och fler stadslinjer, säger han.

Det här är inga nyheter. I november 2013 sa Tony Stark till helahälsingland.se att han hoppades på en lösning inom 2-3 år. Det kommer att ta längre tid än så, men nu är i alla fall förarbetet i gång.

Läs också: Starka reaktioner mot ny bussgata

I oktober vann konsultföretaget Ramböll en kommunal upphandling. I utbyte mot 210 000 kronor ska företaget leverera en utredning som ska ligga till grund för det framtida detaljplanearbetet. Den utredningen väntas vara klar i början av 2016.

– Eftersom det här är en ombyggnad som är både omfattande och viktig så vill vi ha en process som flyter på. Vid sådana här tillfällen är det bra att ta det grundligt från början, säger Tony Stark.

Vad ombyggnaden av Resecentrum kommer att kosta vet man ännu inte säkert. Det är en av de saker som Ramböll ska titta på. Men Tony Stark har tidigare uppskattat kostnaden till ungefär 30 miljoner. Summan kommer troligtvis att delas mellan kommunen och Region Gävleborg, som förfogar över statliga infrastrukturspengar.

Nu talas det om byggstart 2017, kommer det att bli så?

– Det är en väldigt ambitiös tidsram. Vi jobbar på det och så får vi se, säger Tony Stark.

Läs också: Stor studie görs av Bollnäs trafik

Mer läsning