Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilen underkändes trots trasig mätutrustning

/

När Patrik Hansson skulle besiktiga bilen var ett av instrumenten för avgasmätning trasig. Trots det fick han underkänt. Det sedan besiktningsmannen tittat på avgasröken.

Annons

Det var på måndagsmorgonen som Patrik Hansson, från Rabo, besiktigade sin Citroën Jumper i Bollnäs. Besöket på Bilprovningen rörde sig om en nybesiktning. Det sedan bilen vid två tidigare tillfällen inte gått igenom.

Problemen de gångerna hade bland annat rört sig om att det så kallade k-värdet, ett mått på gastätheten, var för högt. Efter senaste gången lade Patrik Hansson, som har jobbat som mekaniker och tidigare haft egen verkstad, ned en hel del energi på att åtgärda problemet.

– Jag felsökte och donade och såg att det rökte mycket mindre. Så jag tänkte att jag får reda på om värdet var bra när jag åkte in, säger Patrik Hansson.

När han fick besiktningsprotokollet såg han däremot att k-värdet åter var för högt. Han fick veta att eftersom mätutrustningen var trasig hade besiktningsmannen skrivit ungefär samma värde som tidigare, efter att han sett att avgaserna var mörka.

Patrik Hansson åkte då till en annan verkstad i Bollnäs och fick en kontroll av k-värdet gjord där, den visade att värdet låg inom gränsen för det tillåtna.

– Det som gör mig upprörd är att de hittat på värdet, som i det här läget var det som var relevant, säger han.

Torbjörn Nicklasson, platschef för Bilprovningen i Bollnäs, säger att ett fel har begåtts, men tycker inte att det är allvarligt. Den ögonbedömning av avgaserna som gjordes är inte fel, enligt honom.

– Men besiktningsmannen skulle ha skrivit att han använt en alternativ kontrollmetod i stället för att sätta dit det gamla mätvärdet, säger han.

Anledningen till att besiktningsmannen gjorde som han gjorde ska vara att bilen blev underkänd på andra punkter och ändå skulle in på efterkontroll. Då ville personalen ha en mätning av avgaserna med fungerande utrustning.

– Hade det inte varit så att det skulle till en efterkontroll hade man inte gjort på det här sättet. Då hade man exempelvis kunnat skicka kunden till Edsbyn för att göra kontrollen där istället, säger Torbjörn Nicklasson.

Mer läsning

Annons