Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Arena behöver tunnel

/
  • Den gulgröna markeringen till vänster visar området för en ny parkering med 475 platser.
  • På flygbilden har vi markerat arenans tänkta läge med vitt. Längs den röda sträckan och ända fram till St1-macken på Gärdet föreslås den nya parkeringen.

En ny evenemangsarena vid SJ-området i Bollnäs innebär ett behov av 475 nya p-platser. Det visar den trafikutredning som konsultföretaget Vectura gjort.

Det kan också bli nödvändigt med ytterligare en tunnel under järnvägen – nära OK vid Fabriksgatan.

Annons

Det nya parkeringsområdet kommer – om Vecturas förslag genomförs – att sträcka sig flera hundra meter längs Arbråvägen (riksvägarna 50 och 83) och hamnar då mellan vägen och Norra stambanan på järnvägens västra sida.

Förslaget betyder att parkeringarna fördelas på hela området från bensinstationen St1 på Gärdet och fram till backen mot Höglunda.

Idén om det nya P-området, som rymmer de 475 platserna, finns med i den rapport som Vectura utarbetat i samband med kommunens detaljplanearbete för gamla SJ-området.

Byggs parkeringen här försvinner järnvägens lastkaj, som disponeras av fastighetsbolaget Jernhusen. Marken ägs i övrigt av Banverket.

- I dag utnyttjas inte längre lastkajen. Området skulle mycket väl kunna användas som parkering eller som parkmark, säger Tony Stark, samhällsplanerare vid Banverket och själv Bollnäsbo.

Inte heller Maj-Britt Lundberg vid Banverkets fastighetsavdelning ser några hinder.

- Det har vi också klargjort i samband med vi yttrat oss, säger hon.

Men en ny parkering kräver också andra insatser, enligt Vectura:

"För att de som parkerar ska kunna ta sig fram till arenan bör det byggas en tunnel under riksväg 83 och järnvägen som ansluter till den publika platsen framför arenans entré".

Maj-Britt Lundberg ser för sin del två alternativ, en tunnel eller gångbro.

När Wilhelminapassagen byggdes kostade den 60 miljoner kronor. Men i det här fallet skulle det sannolikt bli en enklare variant av gångtunnel som ansluter både till parkeringen och till den västra sidan av riksvägen.

Mer läsning

Annons