Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Arbråskolan bristeri läsundervisningen

Skolverket har granskat läsundervisningen i 31 grundskolor i 24 kommuner. Nästan alla påvisar brister.
Arbråskolan är en av dem.
- Det finns en hel del att jobba med, säger rektorn Paul Johnson.

Annons

Kvalitetsgranskningen, som Skolverket uttrycker det i den rapport som presenterades på torsdagen, gäller undervisningen i svenska och orienteringsämnen i årskurserna 4-6.

I november förra året besökte två inspektörer från Skolverket Arbråskolan. Under fyra dagar intervjuades rektor, lärare och elever. Dessutom gjorde inspektörerna observationer i klassrummen.

Syftet med undersökningen var att undersöka om skolan främjar alla elevers läsutveckling genom att använda läsprocessen aktivt i undervisningen.

Resultatet blev inte direkt positivt för Arbråskolan. Inte för så många andra skolor heller, för den delen. I 28 av de 31 skolorna upptäcktes brister i svenskundervisningen, i 27 skolor fann inspektörerna brister i orienteringsämnen som geografi och biologi.

För Arbråskolans del handlar det bland annat om att eleverna inte är tillräckligt delaktiga i undervisningen. Lärarna lägger för mycket fokus på tyst läsning i bänkarna, följden av det blir att eleverna inte alltid förstår vad de läser.

Kommunikation och samarbete mellan lärare och elever bör således bli bättre. Inspektörerna anser också att elevernas intressen och behov inte tillgodoses som de ska, därför bör de få större delaktighet i planering av undervisningen.

Mer läsning

Annons