Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Äntligen byggs Bollevägen om

/
  • Via Dolorosa, Lidandets väg. Bollevägen har försämrats snabbt under senare år. Hela vägavsnittet är fullt av sprickor och håligheter. Hastigheten är satt till 70 km, men det är ingen fart att rekommendera. I väntan på omgörningen överväger kommunen att sänka hastigheten till 50 km på den aktuella sträckan.
  • Henrik Edlund bor vid Bolleberget och tycker att Bollevägen är direkt trafikfarlig.

Nu är det klart: Bollevägen,1 850 meter lång och sju meter bred, byggs om.

Annons

Arbetet med att gräva upp hela vägen - eller halva - startar i september-oktober. Totalkostnaden beräknas bli 4,8 miljoner kronor.
- Jag är verkligen glad över att kunna leverera det här beskedet, säger gatuchefen Ylva Jedebäck Lindberg. Dels för att jag lika väl som alla andra vet hur dålig vägen är men också för att rustningen av Bollevägen fått stå tillbaka för annat vid flera tillfällen de senaste åren.
Gatuchefen lovar att det finns pengar till Bollevägen i investeringsbudgeten. Och den här gången ska inga planer rubbas.
Den nuvarande sträckningen av Bollevägen byggdes sommaren 1988 som en förberedelse inför skid-SM i Bollnäs året därpå. Vägen blev alldeles för snabbt i ett alldeles för dåligt skick och har av branschkunnigt folk betecknats som ett rejält fuskbygge.
- Jag var ju inte med då, säger Ylva Jedebäck Lindberg, men det är den bild jag har fått.
Bollnäs kommun ska klara mycket av jobbet med eget folk och egna maskiner.
- Vi kommer också att behöva en riktigt stor grävmaskin och en sådan har vi i alla fall inte, säger gatuchefen.
Eftersom Bollevägen egentligen är en enskild väg - som kommunen sköter - finns det möjlighet för kommunen att få bidrag från Trafikverket.
I den bästa av världar betalar Trafikverket 65 procent, 3,1 miljoner kronor, av totalkostnaden och i så fall gäller alternativ ett: H e l a Bollevägen grävs upp till ett djup av 160 centimeter, fylls igen och ligger till sig över vintern för att sedan asfalteras i början av sommaren nästa år.
Alternativ två, utan pengar från Trafikverket, tar längre tid. Då grävs halva Bollevägen upp i höst, återfylls och asfalteras till sommaren. Den återstående halvan görs, enligt samma mönster, 2013-2014.
Alla involverade, inte minst Ylva Jedebäck Lindberg, hoppas förstås på det snabba alternativet.
Det som händer nu är att kommunen gör en ansökan till Trafikverket om bidrag.
- Men jag vågar inte ha någon uppfattning om när vi får besked, säger gatuchefen. Jag kan bara hoppas att det går undan.
Tidigare kostnadsberäkningar som gjorts kring vad en total make over för Bollevägen skulle kosta har legat runt sex miljoner kronor. Nu räcker det alltså, om kalkylerna hålls, med strax under fem.
- Eller cirka 450 kronor per kvadratmeter väg, säger Ylva Jedebäck Lindberg. Och ja, jag tycker att det är ett i sammanhanget bra pris.

Mer läsning

Annons