Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anna-Clara Tidholm: Jag vill inte att barnen ska somna av mina böcker

/
  • Anna-Clara Tidholm är välkänd barnboksförfattare och illustratör till en lång rad prisade böcker.
  • Anna-Clara Tidholm bor i Arbrå utanför Bollnäs.
  • – Det är en konstig syn på hur man ska använda bilderböcker. Vi som gör böcker kan ju inte ha som målsättning att barnen ska somna, men den tanken finns både hemma och på förskolan tyvärr.

Barnboksförfattaren och illustratören Anna-Clara Tidholm märker av en förändrad och mer nyttoinriktad syn på barnkulturen.

Annons

– Jag kan inte ta hänsyn till att någon skriver på en blogg att 'den där boken kan man inte läsa'.

Anna-Clara Tidholm har sedan 1970-talet både illustrerat och skrivit många älskade barnböcker, inte minst för de allra minsta barnen.

Böcker som Knacka på, eller Ture-böckerna hör till barnboksklassikerna. Men hon har också gett ut böcker som Resan till Ugri La Brek, Snälla barn, (båda med maken Thomas Tidholm) och Adjö, herr Muffin (med Ulf Nilsson), som tar upp jobbiga känslor som döden och övergivenhet.

Hon suckar över att ett föräldrapar i Skåne anmält en förskola som visat den tecknade filmen Alfons och odjuret. Barnet fick mardrömmar av den.

– Jag hörde om det på nyheterna. Det är ett väldigt konstigt sätt att tänka. För i stället borde man ju se att det kan hjälpa barnet att prata om sina rädslor, säger Anna-Clara Tidholm.

– Det är ju massor av barn som blivit jätterädda när de sett Emil i Lönneberga också, för den där hemska pappan som skriker. Ibland kan man inte förutse vad det är som barn skräms av. Vuxna tycker ju Emil är väldigt trevlig och rolig.

Mer skrämmande än föräldrarnas reaktion tycker hon det är att förskolan låtit sig påverkas. Hon citerar en forskningsrapport som kom för några år sedan som undersökt bokläsning på förskolan.

– Det var otroligt nedslående. I stort sett alla förskolor läste bara böcker för barnen när de skulle sova, vila eller när man väntade på maten.

Att synen på barnkultur förändrats har hon själv fått känna på.

– Jag har ju märkt att förlagen är mer ängsliga i dag när det gäller bilderböcker. Till exempel att man ska tänka på att inte göra för mörka omslag. Så har det inte varit tidigare.

Mörka omslag påverkar försäljningen. Böcker ska se lugna och trevliga ut.

Anna-Clara Tidholm noterar också ett annat sätt att se på kvalitet när det gäller barnkultur.

– Föräldrar har synpunkter på film, litteratur och teater för barn som inte handlar om konstnärlig kvalitet längre. I stället frågar man efter budskapet – är det här det vi vill tala om för våra barn?

Pedagogiska böcker om regnbågsfamiljer och överskridande normer är väldigt populära nu. Det är ju bra, men Anna-Clara Tidholm reagerar över att de ofta är väldigt tillrättalagda, allt är väldigt idylliskt.

– Men barnboksförfattare och illustratörer måste stå emot påtryckningar från föräldrar och förlag att göra snälla och okomplicerade böcker för barn.

Ett exempel på den här nyttoinriktade synen på barnböcker är säljsuccén med den egenutgivna barnboken Kaninen som inte kunde somna.

– Det är en konstig syn på hur man ska använda bilderböcker. Vi som gör böcker kan ju inte ha som målsättning att barnen ska somna, men den tanken finns både hemma och på förskolan tyvärr.

Det är dessutom ett gammalmodigt sätt att se på barnkultur, som Sverige inte stått för tidigare.

– Det är extra bedrövligt eftersom vi har haft en så jättebra barnkultur i Sverige, med nyskapande barnteater och en utgivning av fantastiska bilderböcker.

Just nu arbetar Anna-Clara Tidholm med en bilderbok som troligen kommer att vända sig till små barn, 3–4 år.

– Redan när man börjar arbeta med ett projekt tar man ju hänsyn till barnens mognad. Jag kan inte ställa upp på de här överdrivna kraven om trygghet och ordning och reda.

Norge ligger före Sverige när det gäller barnböcker som tar upp riktigt svåra ämnen för barn.

– Den jättekända norska barnboksförfattaren Gro Dahle har sagt att hon gör böcker för dom barn som har det jobbigt. Man måste tänka på barnen som kanske är ensamma hemma och har en del problem.

När Anna-Clara och Thomas Tidholm gav ut sin bok Snälla barn för en del år sedan upplevde de inte att den var så oroväckande. Den handlar om två barn som är ensamma hemma och väntar på sin mamma och pappa. Det finns en undertext där som handlar om att mamman och pappan kanske kommer att skiljas.

– Vi fick höra att det var synd om de här två barnen för att de fick göra sitt mellanmål själva!

– Det går inte att ge efter för det här. Man måste ändå göra böckerna, ta upp ämnena. Jag kräver mer av förskolan, deras jobb är ju ändå att förmedla barnkultur med viss kvalitet. Det ger barnen också en kompetens. Det är ju rätt många barn som får vara med om en separation till exempel.

Mer läsning

Annons