Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

83:an får inte höjd hastighet

/
  • Riksväg 83 norr om Bollnäs får en 80-gräns även efter de ombyggnader som nu planeras och snart ska inledas. En del befarar att inlandet tappar i konkurrenskraft jämfört med E 4 vid kusten.

Riksväg 83 mellan Bollnäs och Vallsta får behålla hastighetsgränsen 80 kilometer i timmen. Ambitionen att höja hastigheten skjuts upp tills vidare.

- Pengarna för ombyggnationer räcker inte, säger Göran Unger, utvecklingsstrateg i Region Gävleborg.

Annons

När Göran Unger tidigare var samhällsbyggnadschef – och senare samhällsplanerare i Bollnäs kommun – var målsättningen att göra riksväg 83 från Tönnebro till Ljusdal till minst en 90-väg på hela sträckan.

Men till det räcker inte de budgetmedel som anslagits för länsplanens ombyggnationer.

Det tvingas han konstatera i sin nuvarande roll som tjänsteman i regionen.

- Nya hastighetskriterier har införts. 90 kilometer har tagits bort som standard och ersatts med 80 eller 100 på ombyggda sträckor, säger Göran Unger.

- För att nå upp till kraven för 100-väg skulle det krävas 170 miljoner kronor enligt de förstudier som gjorts tillsammans med Trafikverket. Det är inte realistiskt att klara det inom den närmaste tioårsperioden.

Nu handlar det istället om att koncentrera insatserna dit de största behoven finns. Och det handlar främst om den kurviga och backiga delen mellan Framnäs i Bollnäs och Vallsta. Det är en sträcka där flera dödsolyckor skett de senaste tio åren.

- Det som nu prioriteras är att ta bort backkrön och sänkor. I kombination med att kurvor rätas och korsningar byggs om så kan vägen bli betydligt säkrare än i dag, säger Göran Unger.

Men han betonar också att vägen ska utformas så att det i framtiden lättare går att bygga en så kallad 2+1-väg med 100 kilometer i timmen som standard. Det skulle innebära mitträcken.

Mer läsning

Annons