Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hälsingerådets kritik: Är ett räddat människoliv i trafiken olika värt i olika delar av landet?

Trafikverkets rapport, som föreslår sänkt hastighetsbegränsning på fem vägsträckor i Hälsingland, har retat upp många. Senast i raden att uttala sig är Hälsingerådet.

"Orimligt att låta Hälsingland stå för notan för säkrare och snabbare vägar i södra Sverige", skriver man i ett yttrande. Hälsingerådet, det vill säga den politiska ledningen i Hälsinglands kommuner, vill i stället mittseparera fler vägar för att både kunna höja hastighetsgränserna och samtidigt rädda fler liv.

Läs även: Politiker upprörd på Trafikverket – kör själv för fort under intervjun

Enligt vägverkets rapport finns det två möjligheter att öka säkerheten längs dagens 90-vägar, antingen att separera vägrenarna med ett mitträcke och höja hastigheten till 100 kilometer i timmen, eller sänka hastigheten till 80. För Hälsinglands del ser det framför allt ut att vara det senare som blir aktuellt.

Det handlar om väg 84 från Färila till Hudiksvall, väg 50 mellan Alfta och Söderhamn och väg 83 mellan Tönnebro och Bollnäs. För väg 50 föreslås sänkningen genomföras redan under 2017.

Läs även: Här vill Trafikverket sänka från 90 till 80 – tre hälsingevägar påverkas

– Det här är en jätteviktig fråga, konstaterar Yoomi Renström, (S) kommunalråd i Ovanåker och ledamot i Hälsingerådet. Jag själv började fundera på det här för flera år sedan.

– Naturligtvis arbetar Trafikverket utifrån att minska antalet skadade och döda i trafiken och det är det väl ingen som motsätter sig, men vi vill också poängtera att det här också är en ekonomisk fråga som drabbar framför allt inland och glesbygd, fortsätter Yoomi Renström. För vår del är exempelvis väg 50 kommunens utan tvekan största pendlingsstråk och uteblivna satsningar på den är en tillväxthämmare.

Enligt Trafikverkets förslag ska landets sex regioner vidta åtgärder för en höjd hastighetsgräns till 100 kilometer i timmen på sammanlagt 100 mil väg. Men endast sex av dessa mil ligger i Region Mitt där Hälsingland ingår.

I vår region väljer man däremot i huvudsak det billigare alternativet att sänka hastigheten. Norra och mellersta Sverige tvingas till ökade restider och bidrar till minskat koldioxidutsläpp medan sydligare regioner får kortare restider, störst minskning i antal döda och svårt skadade, samt tillåts öka utsläppen

Läs även: Ledare: Bygg ut vägarna i Hälsingland istället för att satsa på höghastighetståg till storstäderna

.Det här "väcker frågan om ett räddat människoliv i trafiken är olika värt i olika delar av landet", skriver Hälsingerådet i sitt yttrande.

Hälsingerådet vill i stället verka för att mittseparera fler vägar även här och ser gärna en ökad utbyggnad av kollektivtrafiken.

– Det här är en viktig fråga, inte bara för hälsingekommunerna utan för alla inlands- och landsbygdskommuner. Det handlar egentligen inte bara om den här vägen och just nu, utan mer om en långsiktig strategi, säger Yoomi Renström. Det satsas inte lika mycket på infrastrukturen här och det gör det till en politisk fråga som vi inte kan låta Trafikverket besluta om själva.