Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hälsingar klagar på begagnade bilar

De flesta tvister som hamnar hos Allmänna reklamationsnämnden handlar om köp av begagnade bilar.

Annons

I fjol och hittills i år har Allmänna reklamationsnämnden, ARN, fått 160 ärenden från missnöjda hälsingar.

43 ärenden hittas i kategorin motor. Där handlar det främst om tvister vid köp av begagnade bilar.

Det är statistik som konsumentvägledaren Gunilla Hallberg vid Konsument Hälsingland känner igen. Problem vid bilköp ligger i topp även bland hennes ärenden.

Det handlar ofta om tvister när kunder köpt begagnade bilar av bilhandlare. Fel som uppstår inom sex månader anses, enligt lagen, ha funnits vid köpet. Det är som upplagt för tvister om säljaren inte vill godta regeln.

- Där kan det bli mycket trubbel, säger Gunilla Hallberg, som anser att den så kallade sexmånadersregeln i sig är bra.

När det blir tvister i Hudiksvall där hon jobbar är det oftast lättare.

- Generellt har jag bra kontakter med bilhandlarna i Hudiksvall, säger Gunilla Hallberg och berättar att köparna och säljarna oftast kan komma överens.

Andra vanliga tvister som hamnar hos ARN, rör el och boende. Då handlar det ofta om internetabonnemang och tvister med hantverkare.

ARN ger rekommendationer om hur tvister bör lösas, men företagen måste inte följa besluten. Men det anses allmänt att seriösa företag ändå följer rekommendationerna.

- De allra flesta näringsidkare vet att den bästa marknadsföringen man kan ha, är att ta hand om reklamationer, säger Gunilla Hallberg och syftar på att dåliga rykten snabbt sprider sig på mindre orter.

Annons