Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hållbart en affärsidé på lång sikt

Hållbarhet handlar inte bara om stora industriföretag. Det gäller också på disktrasenivå. Något som ett företag i Växbo tar fasta på.

Annons

Det har precis varit prisutdelning i butiken, som ligger i anslutning till fabriken där tillverkningen pågår för fullt.

Växbo Lin tagit emot stöd av den Ahlgrenska fonden och ägarna Jacob och Hanna Bruce är förstås nöjda. Pengarna ska användas till en exportsatsning på den tyska marknaden, något som är helt nytt för det lilla företaget på tolv personer.

Hållbarhetsfrågan är däremot inte ny hos dem.

– Det är en fråga i vårt hus hela tiden, eftersom vi säljer produkter som håller länge. Vi har ett kretsloppstänkande och vi befinner ju oss också i en lantlig miljö som påminner oss om det, konstaterar Hanna Bruce.

Paret, som lämnade St Eriksplan i Stockholm och flyttade upp till Hälsingland, tog över företaget för nio år sedan.

Ägarna tycker att en disktrasa ska kunna hålla två år och inflikar att det är material som man kan kompostera när man tröttnat på varan. De är måna om att ha stämpeln bra miljöval på alla varor.

– Vi tror att det är bättre att konsumera färre men bättre ting, fortsätter Hanna Bruce.

– Vi jagar aldrig trender. En duk ska hålla i den här generationen och två till efter det, poängterar Jacob Bruce.

Att satsa ekologiskt tycks vara en gångbar affärsidé. Omsättningen låg på drygt 5,3 miljoner när de tog över 2006 och den har bara ökat. 2013 redovisades en ny toppnotering med 14,6 miljoner i omsättning.

Att erbjuda ett sortiment som gynnar hållbarhet innebär att gå sin egen väg. Jacob Bruce menar att inredningstidningarnas trendrop inte är intressant för dem.

– Vi måste tänka på att ha ett sortiment som är gångbart över tid. Man ska kunna komplettera sina inköp om tre år.

De medger att det kan vara en större utmaning att vara tidlös, än att vara trendig. En faktor som underlättar det tidlösa är att tillverkningen bygger gammal teknik

– Det räddar oss kanske lite. Men tycker man att man vill ha något limegrönt till våren så ska vi också kunna erbjuda det. Det påverkar inte kvaliteten utan ger bara ett större urval, vilket gör det gångbart i alla miljöer och åldrar, resonerar Hanna Bruce.

Även personalpolitiken bygger på tankar om hållbarhet.

– Vi vill anställa folk som bor i krokarna och som känner stolthet för bygden. Det finns massor av engagerade människor här. De får lära sig jobbet här, på plats. Vi ser till att folk har kul på jobbet och trivs ihop, betonar Hanna Bruce.

En viktig del ligger också i att personalen måste kunna flera saker, så att de kan överlappa varandras sysslor om någon är frånvarande.

Nyligen köptes två nya vävmaskiner in, begagnade. Mycket av satsningen på en ny marknad bygger på att de också klarar av att leverera. Därför måste kapaciteten öka.

Om några veckor ska de genomföra sju kundbesök i väl utvalda delar av Tyskland, där de tror att varor från Växbo Lin går hem.

– Det är återförsäljare med inriktning på skandinavisk design, som har miljöprofil, är ekologiska och har hantverksinriktning, summerar Jacob Bruce.

Annons