Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Glöm Gävleborg och satsa på Hälsingland

/

Region Gävleborgs mångmiljonsatsning på turism blev en flop. Något som många varnade för redan när det sattes i sjön. För vem känner sig som Gävleborgare? Och vilken dynamik och attraktionskraft finns i begreppet Gävleborg? Ingen.

Annons

Ändå satsade politikerna i Region Gävleborg på ett projekt med EU-finansiering. Men som tidningen berättade i lördags har politikerna nu kommit fram till att projektet inte var någon bra idé. Eller kanske rättare, det var de så kallade följeforskarna som i sin utvärdering påpekade att projektet var på väg mot ett misslyckande.

Lite efterklokt konstaterar nu också politikerna att det inte varit bra att regionstyrelsen fungerat som styrgrupp för projektet. Och att det inte är så enkelt att smälta samman tio kommuners turistorganisationer.

Nu ska projektet trots allt gå vidare men i en annan form. Oklart vilken.

Enligt regionstyrelsens ordförande Sven-Åke Thoresen (S) är alla överens om att det behövs en gemensam marknadsföring av besöksnäringen i länet. Men det är knappast sant.

I själva verket finns det en mängd motsättningar och motstridiga viljor bland politiker och näringsliv, inte minst turistföretagare, i Gästrikland och Hälsingland.

Följeforskarna konstaterar också helt riktigt att förutsättningarna skiljer sig rätt mycket för besöksnäringen i de båda landskapen.

Det borde inte ha kommit som någon överraskning för någon.

När projektet drog igång fick Hälsingland turism nej till en bidragsansökan. Men nu får Hälsingland Turism trots allt 2,8 miljoner kronor för att utveckla den digitala marknadsföringen. Men det ska ske i samarbete med Region Gävleborg.

Det verkar klokt att låta länets båda landskap profilera sina egna varumärken snarare än att pressa in dessa under Region Gävleborgs byråkrati.

Det är tillräckligt komplicerat att driva en turistorganisation där de sex Hälsingekommunerna samverkar. Kommunerna är paradoxalt nog både samverkare och konkurrenter.

De konkurrerar om sina attraktioner och turistdragare, och spelar också ut varandra när det gäller olika företagsetableringar. Men samtidigt måste kommunerna se till det gemensamma bästa. Och se varandras attraktioner – hav, berg, vildmark, hälsingegårdar, älvar, sjöar, utflyktsmål – som tillgångar. Gemensamma tillgångar!

Det som är bra för en Hälsingekommun är oftast bra för de övriga.

Kommunerna i Hälsingland behöver ett närmare samarbete för att stärka landskapets identitet och dragningskraft.

Det gäller inte bara turismen, som ändå gör goda försök till gemensamt agerande. Det gäller också kommunal planering, utbildning, kultur, företagande och näringsliv.

Turismen är viktig. Och växande.

Den står för omkring tre procent av Sveriges BNP. Under 2010 sysselsatte den mer än 160 000 personer och omsatte 255 miljarder kronor.

I Hälsingland omsätter turismen mer än en halv miljard kronor och genererar mer än 1 000 årsarbeten.

Och de blir fler. Dessutom växer de företag som redan finns.

Nu kan förhoppningsvis Hälsingland satsa ännu hårdare och stärka sitt varumärke.

I stället för att driva ett eget turistprojekt bör Region Gävleborg stärka och stödja de båda landskapens varumärken Hälsingland och Gästrikland.

Mer läsning

Annons