Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Söderhamnsföretag miljonsatsar – ger sig in i klädbranschen

Generatorhallen AB byter bana och börjar producera träningskläder. Nu inleder de ett samarbete med fitnessprofilen Anna Nyström. Från en lagerlokal i Flygstaden kommer kläder att skickas ut till hela världen.

Annons

Thomas Isacsson, Anna Nyström, Jan Isacsson och Johan Isacsson i Generatorhallens egna crossfit gym.

Första kontakten togs redan förra året men nu har äntligen samarbetet med den stora träningsprofilen Anna Nyström gått i lås. Den 24-åriga Vallentunabon har byggt upp sitt Instagramkonto stegvis under tre år.

Där lägger hon upp bilder på sig själv och skriver om sin träning för sina 3 miljoner följare runt om i världen. En vanlig dag är det ca 70 000 människor som ser och gillar hennes bilder och hon lever idag helt på sitt instagramkonto.

En vanlig dag är det ca 70 000 människor som ser och gillar hennes bilder och hon lever idag helt på sitt instagramkonto.

Pengarna tjänar hon när företag kontaktar henne för annonsering och reklamsamarbeten. Till exempel kan ett företag kontakta henne för att hon ska ha på sig ett särskilt klädmärke på sina bilder eller dricka en särskild sorts te.

Läs mer: Familjeföretag i ständig förändring – häng med en dag på Generatorhallen

Det är det som har hänt nu när Söderhamnsföretaget Generatorhallen AB startar ett nytt projekt och börjar producera träningskläder.

Det var efter en nyanställning i höstas som idén om en klädkollektion började gro.

–Vi hade tröttnat på webb och ville ha ett nytt projekt, säger Thomas Isacsson, delägare i Generatorhallen AB.

Anna tränar ungefär 5-6 gånger i veckan.

Nu samarbetar de med Jo-Ann Booth, föredetta chefsdesigner på ett stort sportmärke. Tillsammans med Jo-Ann Booth ska Anna Nyström utveckla en egen kollektion med träningskläder.

Läs mer: Söderhamnsföretag satsar internationellt – jobbar med fitnesstjärnor

Konceptet är att utnyttja den personliga kontakten Anna har med sina fans.

–Vi är ett nytt varumärke och har ingen kundkrets. Istället tar vi över följarnas relation till Anna, säger Thomas Isacsson, delägare i Generatorhallen AB.

Den första kollektionen träningskläder har redan kommit. Anna Nyström och Jan Isacsson väljer outfit till fotograferingen.

Anna märker redan av intresset från sina följare kring vad hon har på sig. Hon vet vilken typ av kläder som ger mest likes och följarna gillar hennes klädstil.

Från en lagerlokal i flygstaden kommer kläder att skickas till hela världen.

Att Anna och andra instagramprofiler tjänar pengar på sina följare genom att vara annonsplatser menar Thomas Isacsson inte är någon hemlighet.

Läs mer: Entreprenör-doldis från Hälsingland bakom nätapotek: "Omsätter snart en miljard"

–Jag tackar nej till väldigt många erbjudanden och visar bara upp det jag själv tycker om, säger Anna Nyström.

Annas pappa Mikael Nyström hjälper till och sköter det interna arbetet med Annas instagramkonto. Ibland får han även agera fotograf.

Hon har alltid varit träningsintresserad och hoppas att hon kan inspirera många genom sitt instagrammande.

–Det är mycket därför jag har utbildat mig till personlig tränare. För att kunna sprida rätt kunskap och ge mina följare tips.

Thomas Isacsson och Anna Nyström tittar på bilder från senaste fotograferingen.

Hon kan idag leva helt på sitt instagramkonto men det kräver mycket hårt arbete att bygga upp ett entreprenörsskap på sociala medier. Man måste vara engagerad i sina följare och uppdatera sina sidor med bilder regelbundet.

–Det fordrar mycket planering att vara kontinuerlig. För mig är det också viktigt att det är roligt, det ska vara en naturlig process, säger Anna Nyström.

Få koll på vad som händer i din närhet med vår nya app:

Här kan du ladda hem helahälsinglands iPhone-app.

Här kan du ladda hem helahälsinglands Android-App.

Har du redan appen? Då ska du uppdatera den i din telefon för att få alla nya funktioner!

Mer läsning

Annons