Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Potthål och slitage kostar miljoner: "Prioriterar de sämsta delarna"

Sprickor ska tätas och potthål fyllas igen. Just nu pågår stora beläggningsarbeten runt om i kommunen. Men budgeten räcker bara till det mest akuta.

Annons

De senaste årens milda vintrar har lett till att antalet potthål och sprickor har ökat längs kommunens 26 mil långa vägnät. Hål som nu ska lagas och som i många fall kräver helt ny beläggning.

– Vi prioriterar de sämsta delarna först, säger kommunens trafikingenjör Christian Norell.

Läs mer: Flaggvakt påkörd vid vägarbete – bilisten smet

Varje år inspekterar kommunens tekniska avdelning vägnätet för att dokumentera de skador som uppkommit före och efter vinterns intåg. Och med de senaste årens temperaturskillnader har slitaget ökat i takt med att vägarnas standard sjunkit.

– Det är inte bra. Vissa delar av vägnätet är bra men ska man hårdra allt ser det bedrövligt ut, säger Andreas Forsberg, arbetssamordnare på Söderhamns kommuns tekniska avdelning.

Sedan en månad tillbaka genomför Skanska beläggningsarbeten runt om i kommunen. Men budgeten på 3,3 miljoner räcker långt ifrån till allt som de ansvariga på kommunen hade önskat att få laga.

– Många tror att vi skiter i hur vägarna ser ut men det gör vi verkligen inte. Det finns alltid fler ställen som är akut men det finns inte pengar till allt, säger Andreas Forsberg.

Läs också: Stora trafikstörningar i sommar – ledningsnät byts ut i jätteprojekt

Tidigare år har det varit ett större fokus på innerstan men sedan Andreas Forsberg och Christian Norell tog över ansvaret försöker de bredda arbetet ytterligare. I år väntar arbeten i så väl Sandarne och Ljusne som Marmaverken och Stråtjära. Längs Kustvägen mellan Stugsund och Sandarne görs en större insats för att minska risken för olyckor.

– Den här sträckan var i jättedåligt skick så vi valde att belägga den helt. Det fanns djupa hjulspår i en kurva vilket främst är farligt för motorcyklister, säger Christian Norell.

Läs också: Här är alla vägarbeten som kommer att påverka sommartrafiken

Arbetet styrs efter vädrets makter och kommer att pågå så länge temperaturen tillåter. I fjol avslutades säsongen så sent som i november.

Till nästa år är förhoppningen att en större insats ska kunna genomföras.

– Vi har beställt en besiktning av hela vägnätet för att mäta levnadslängden. Det räcker inte att säga att vägarna är dåliga, ska vi få loss mer pengar behöver vi ha ett bra underlag, säger Andreas Forsberg.

Läs också: Trafikanter hamnade i fel stad efter sabotage längs E4-omdragningen

Mer läsning