Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt förslag: Sänkt hastighet i centrum

Nu ska 50 bli 40 i Söderhamns tätort med undantag för vissa sträckor. – Det här kommer det att bli diskussioner om. Därför har vi bestämt oss för att ha en utställning på biblioteket så folk får lämna synpunkter, berättar kultur- och samhällsservicenämndens ordförande Stig Nordgren (V).

Annons

I slutet av maj 2007 beslutade riksdagen att godkänna regeringens förslag om att införa nya hastighetsgränser.

Det innebär att Trafikverket, länsstyrelserna och kommunerna har rätt att införa hastighetsgränser i nya intervaller.

– Vi har avvaktat och avvaktat, men nu tänker vi rulla igång i stadskärnan.

Kommunen fick uppdraget från Trafikverket att göra den här översynen för många år sedan. Förändringen är redan gjord i många kommuner, till exempel i Bollnäs.

– Det här skulle vi ha gjort för länge sedan, men det har tagit tid för det finns hur många åsikter som helst om det här.

En liten grupp inom kultur- och samhällsservicenämnden, KUS, har bearbetat frågan och presenterade sina tankar för nämnden i måndags.

– Hastigheterna 50 och 70 kommer att försvinna och blir i stället 40 och 60. Det är ett svårt arbete för man blir lätt hemmakär och vill inte ha förändringar där man själv bor.

Förslaget är att rulla i gång i stadskärnan under 2016 och sedan fortsätta med arbetet utanför centrum.

– Det är ett gediget arbete med omskyltning, men vi planerar att hinna med centrum i år, säger trafikingenjören Christian Norell.

Nu är högsta hastigheten 50 i kilometer i timmen inom tättbebyggt område. Men det ska ändras till 40 i kilometer i timmen.

Vid skolor är hastighetsgränsen 30 kilometer i timmen.

Enligt förlaget är Tvärleden undantagen de bestämmelserna. Där ska det bli 60 kilometer i timmen från Hällåsen mot Stugsund och 80 kilometer i timmen från Hällåsen mot E4.

Kommunen är medveten om att vissa gator i stadskärnan inbjuder till högre hastighet än den föreslagna 40 i kilometer i timmen.

– På Granvägen kanske det inte räcker med att bara ändra skyltarna. Där måste vi göra ytterligare något för att få ned hastigheten, kanske chikaner, säger Christian Norell.

Vad kommer det här att kosta?

– Vi har räknat med att kostnaderna blir ungefär 600 000 kronor, säger Stig Nordgren.

Vad tjänar man på en sådan här förändring?

– Säkerhetsmässigt och miljömässigt blir det bättre om vi får ner hastigheten. Men innan vi genomför förändringarna ska vi ha en informationskampanj.

Mer läsning

Annons