Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu ska varje potthål i Söderhamn granskas

Just nu pågår en total genomlysning av hela vägnätet i Söderhamns kommun. Cirka 20 mil asfalterad väg ska kartläggas och analyseras i jakten på potthål och andra skador.

Annons

I år har Söderhamns kommun avsatt 3,3 miljoner för underhåll av vägnätet. Pengar som i dagsläget bara räcker till det mest akuta.

– På vissa platser är vägnätet undermåligt och på andra ställen är det bättre. Det är dyrt med vägunderhåll så 3,3 miljoner är inte mycket pengar i sammanhanget, säger kommunens trafikingenjör Christian Norell.

Läs mer: Potthål och slitage kostar miljoner: "Prioriterar de sämsta delarna"

För att få veta exakt hur stort behovet är har tekniska kontoret anlitat det externa konsultföretaget Ramböll. Under ett par veckors tid åker nu ett specialutrustat fordon runt längs det cirka 20 mil långa asfalterade vägnätet och dokumenterar beläggningen.

– Vi åker gata upp och gata ner i promenadtakt och håller oss ofta mitt i vägen för att få en bra översikt. Det är många trafikanter som hamnar bakom oss och tutar men vi är bara här under några dagar så jag hoppas folk har lite överseende med det, säger Peter Mauritzson, uppdragsledare vid Ramböll.

Läs också: Flaggvakt påkörd vid vägarbete – bilisten smet: "Respektlöst"

Fordonet är utrustat med kameror, hjulpulsgivare för noggrann längdmätning och en gps-mottagare. Men själva bedömningen görs genom en okulär besiktning där skadorna registreras i en dator av chauffören.

– Det är svårt att få en överblick. Jag registrerar det jag ser på gata från gata sen lägger jag det bakom mig. Men det har funnits mycket av både krackeleringar, stensläpp och potthål så nog finns det saker att registrera i alla fall, säger Peter Mauritzson.

Under ett par veckors tid kommer vägnätat att granskas runt om i Söderhamns kommun.

Resultatet av mätningarna kommer att visa vilka vägavsnitt som är i störst behov av åtgärder och ligga till grund för framtida bugdetarbeten. Christian Norell hoppas att det från politiskt håll kommer att skjutas till mer pengar till kommande insatser.

– När vi har fått rapporten kommer vi att sätta oss ner och planera för framtida underhåll. Ser vi ett behov i ett specifikt område kommer vi försöka lägga krutet där. Har man en väg som är dålig så blir det bara dyrare med tiden om man inte gör någonting åt den.

Läs också: Stora trafikstörningar i sommar – ledningsnät byts ut i jätteprojekt

Mer läsning