Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljonjubel i förskolan: ”De är guld värda”

Allt fler barn med utländsk bakgrund i förskolan ökar trycket på personalen. Miljonsatsningen på språkassistenter välkomnas. Det här gynnar alla, de som är födda i Sverige får nu mer tid, berättar Karin Jonsson på Ljusne förskola.

Annons

Barnen på Ljusne förskola kör varv efter varv på innergården. En av pojkarna stannar upp och pratar med språkassistent Jandark Marouk som sitter och leker med Susana Mahir Lelesh. De pratar en stund och han cyklar vidare.

Personalen på förskolan i Ljusne tycker att det är bra att det satsas på språkassistenter. Jandark Marouk är en av dem som finns nu och hon välkomnar fler.

Nu satsas det på fler språkassistenter inom förskolorna i Söderhamns kommun , och det är något som välkomnas av personalen.

– De är guld värda. Det kom en familj bara för nån timme sen som bara pratade arabiska, säger barnskötare Elisabeth Bergenholtz.

Arbetsmiljön inom förskolan är många gånger utsatt och barngrupperna är på sina håll stora. Under sitt förstamaj-tal sade Alexandra Gard, ordförande för barn- och utbildningsnämnden, att pengar ska skjutas till för att minska trycket.

Sex miljoner kronor ska satsas på integration inom förskolan, för det är exakt vad det handlar om, anser tillförordnade förskolechefen Karin Jonsson.

Tre språkassistenter jobbar på förskolan i Ljusne, men fler behövs, enligt barnskötare Elisabeth Bergenholtz och tillförordnade förskolechefen Karin Jonsson.

– De är så mycket mer än tolkar. Familjerna kommer från andra kulturer och behöver mer hjälp än med barnomsorg. De anförtror sig till oss och vill ha hjälp med frågor, funderingar, det har blivit förskolans vardag, säger hon.

– Det känns bra att kunna hjälpa dem som inte kan svenska. Och jag hjälper mammor och pappor med post och kontakter, säger språkassistent Jandark Maroulk.

Läs mer: Så kan skolmiljonerna fördelas: "Vi vill få verkstad så snart som möjligt"

När förskolan öppnade i nuvarande lokaler vid Stenbergsskolan var det 74 barn på avdelningarna, och det ökar stadigt. Numera är det 115 inskrivna barn.

Personalen har utökats, men med flera olika språk bland barnen ökar kraven och pressen på personalen. Förskolan har tre språkassistenter, ändå är behovet större, enligt personalen.

Jandark Maroulk ser också behoven. Hon talar arabiska, men visar på flera barn som hon inte kan hjälpa.

– Vi skulle behöva personal som behärskar tigrinska (talas bland annat i Etiopien) och ukrainska, säger Karin Jonsson.

Med fler språkassistenter frigörs tid till andra. Här leker Karin Jonsson med Axel Persson, Tea Henriksson och Ogbe Edosa.

Hon hoppas att förskolan i Ljusne kommer att ta del av de avsatta miljonerna. Det är inte bara invandrarbarnen som gynnas av dem.

– Pengarna går till gruppen, de som är födda i Sverige får mer av vår tid. Jag tror också att främlingsfientligheten kan minska med en sån här satsning. Pengarna går dessutom till utbildning, föreläsningar, aktiviteter och läsplattor, säger Karin Jonsson.

Mer läsning

Annons