Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här börjar vägen in i den svenska skolan: "Om det är roligt går det enklare"

På Norrtullskolan får nyanlända elever gå i en förberedelsegrupp innan de börjar i sin nya klass på heltid. Eleverna är överens om att det är en bra väg in, framför allt till språket.

Annons

Det är strax efter lunch och korridorerna på Norrtullskolan är fulla av elever. Lärarna Åsa Jääger och Tina Nord, som ansvarar för förberedelsegruppen i årskursena 7-9 ska precis börja sin lektion.

Mahmud Gabir går i årkurs 8 och Lucy Wambui går i årskurs 7 och i förberedelseklass.

I ett grupprum bredvid lektionssalen får vi träffa några av eleverna som har gått eller fortfarande går i en sådan grupp. Där går man som längst i ett år för att lära sig svenska och komma in i det svenska skolsystemet, samtidigt som man har en del lektioner tillsammans med klassen man ska börja i.

– Allt är svårt i början när man ska lära sig något nytt. När jag kom hit var det jättesvårt. Jag fick översätta och repetera varje kväll hemma, men sen blir det lättare. säger Mahmud Gabir i klass 8C.

Läs mer: Nyanlända elever ökar pressen på skolan: "Vi behöver mer personal"

Skolan, och särskilt förberedelseklassen, är bra tycker de allihop. Lektionerna är roliga och lärarna är bra. Svenskan är svår ibland, "övergångsställe" är det ord som varit svårast hittills. Men de har alla sina knep för att lära sig språket.

– Min mamma sa att det ska vara roligt om man ska kunna lära sig, om det är tråkigt går det inte. Som när man ska lära sig uttala saker och försöker härma hur det låter. Om det är roligt går det enklare, säger Lucy Wambui som går i förberedelseklass och i klass 7C.

Mycket är förstås annorlunda, men mest i positiv bemärkelse. Hur lång tid man är i skolan varje dag är en sådan sak som flera av dem lyfter fram. Lucy Wambui gick på internatskola i Kenya.

– Man gick upp klockan fem på morgonen för att plugga och halv sju började skoldagen. Sen stannade vi där till fyra och efter det gjorde vi läxor till sent på kvällen, säger hon.

– Och man får slå barnen för att de ska göra läxorna. Det hjälper ju inte. I Kongo började vi också i skolan tidigt och kom hem väldigt sent. Det är mycket mer fritt här, säger Love Sanga i klass 7C.

Love Sanga i 7C och Mohamed Abdalla i 7E är båda nöjda med den vägen in i skolan de fått genom förberedelseklassen.

Tesfom Melake är studiehandledare och modersmålslärare i tigrinska på Norrtullskolan, Vågbroskolan och Staffangymnasiet.

– En skillnad mellan det svenska och det eritrianska skolsystemet är att man inte sätter eleverna i centrum där. Lärarna bara pratar och eleverna bara lyssnar, säger Tesfom Melake.

Han har jobbat i Söderhamn i två år och är ofta med på lektionerna för att tolka.

– Jag brukar uppmuntra eleverna att lyssna på radio, som jag gör när jag går till jobbet varje morgon. Eller att läsa barnböcker på svenska, säger han.

Läs också: Ny nominering för Nicklas Johansson – kan prisas på Eldsjälsgalan: "Kanske det smittar så vi blir fler"

I Söderhamn finns flera skolor med förberedelseklasser. Norrtullskolan är dock ensamma om att ha det för barn i låg- och mellanstadiet. Tefom Melake tycker att systemet är bra och tror att det skulle behövas på fler ställen. Men framför allt så behövs det mer personal.

– Det är för få studiehandledare. Och kanske att det skulle behövas fler lärare i svenska också, säger han.

Läs också: Svenskt mästerskap i integration – omkring 200 ska sysselsättas

Mer läsning

Annons