Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Farliga busshållplatser längs riksväg 50 – Leonie Fors: "Det känns nästan som att de väntar på ett dödsfall"

2013 körde Leonie Fors på, och nästan dödade, en 15-årig flicka vid busshållplatsen Anneberg i Söderala. Efter det skulle säkerheten på busshållplatserna längs riksväg 50 ses över. Än har inget hänt.

Annons

– Säkerheten är väldigt dålig. Det har den varit i många år och jag har fått mycket reaktioner efter olyckan från människor som bara hade väntat på att det skulle hända någonting, säger Leonie Fors som är besviken på att det tagit så lång tid att komma igång med att förbättra säkerheten vid hållplatserna.

– Jag känner mig väldigt provocerad egentligen. Jag vill inte att någon annan människa ska vara med om varken det som jag kände eller det som flickan har varit med om. Det känns nästan som att de väntar på ett dödsfall, säger hon.

Läs mer: Så blev livet efter olyckan

Christoffer von Bothmer, infrastrukturstrateg på Region Gävleborg, säger att det i år och nästa år kommer att byggas om en mängd hållplatser längs riksväg 50. Omkring 70 hållplatser på sträckan mellan Edsbyn och Söderhamn ska fixas till.

– Det handlar mycket om att bygga riktiga hållplatser med plattform och eventuellt en kur. Det viktigaste är att få en bra och säker av- och påstigning, säger han.

Han kan inte svara på varför det inte hänt något sedan olyckan inträffade, men säger att Anneberg nu är med på listan av hållplatser som de vill åtgärda.

– Den är även högt prioriterad utifrån antal resande från hållplats. Men Trafikverket har ännu inte exakt löst vilken åtgärd som är bäst på denna plats, säger Christoffer von Bothmer.

Läs mer: Kanun har fått livskraften tillbaka

Man får köra 90 på stora sträckor av riksväg 50 och vägen är hårt trafikerad. Leonie Fors ser gärna att hastighetsbegränsningen minskas på delar av sträckan.

– Det är skolor här efter vägen och jag är bekymrad för skolbarnen som måste korsa vägen för att komma till och från skolan. Det borde inte vara 90 på de sträckorna i alla fall, säger hon.

Leonie Fors dotter Danique fanns med i bilen när olyckan skedde. Hon var då sju år.

Det var en mörk novemberkväll när Leonie Fors körde på den 15-åriga flickan. Med i bilen satt även hennes då sjuåriga dotter Danique. Ett vittne på platsen intygar att Leonie Fors inte hade en chans att hinna stanna.

– En sak har jag lärt mig extra mycket efter det här. Det är jätteviktigt med reflexväst eftersom det är det enda som syns bra. De som inte kör bil förstår nog inte hur dåligt de syns, säger hon.

Bättre belysning hade kanske också kunnat förhindra olyckan, men det finns ofta problem med exempelvis elförsörjning till extra belysning vid busshållplatser.

– Belysning är ett område där vi inte är helt i hamn och det har att göra med hur Trafikverket kontra någon annan kan stå för belysningen, säger Christoffer von Bothmer.

Det allra säkraste hade varit att bygga gångtunnlar så att barnen aldrig behöver korsa vägen, men det är troligtvis inte aktuellt i det här fallet.

– Det finns inte medel till att bygga om alla passager till de absolut säkraste, säger Christoffer von Bothmer.

Läs mer: "Viktigast är att ha någon att prata med"

Mer läsning