Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Regionen storsatsar på Almedalen – skickar dit 22 tjänstemän och anlitar reklambyrå för att sticka ut

Region Gävleborg satsar 600 000 kronor på att delta i Almedalsveckan. 22 tjänstemän ska jobba i en monter och delta i olika seminarier. För att sticka ut i folkvimlet har regionen också anlitat en extern reklambyrå.

Annons

Sex år i rad har Region Gävleborg (tidigare landstinget) skickat politiker och tjänstemän till politikerveckan som drar igång i Visby på söndag. Även den här gången kommer regionen att ha en delegation bestående av 22 tjänstemän på plats. Därutöver ska flera ledande regionpolitiker åka dit, men det bekostar partierna själva via det partistöd som de får av regionen.

Folkliv i Almedalen under fjolårets politikervecka.

De 22 tjänstemännen ska jobba i regionens monter och delta i olika seminarier, både sådana som regionen själv anordnar och som andra håller i.

De seminarier som regionen själv arrangerar handlar bland annat om världens första elväg utanför Sandviken, vilka skillnaderna blir med en ny Svealandsregion och hur utrikesfödda kan matchas mot arbetsmarknadens behov. Dessutom blir det "heta stolen"-utfrågningar av riksdagspolitiker från länet.

Tidigare år har regionen även bjudit på vinmingel, men det kommer inte att ske i år.

Läs mer: Landstinget bjuder på vinmingel i Almedalen

– Vi är där för att vi företräder tre procent av Sveriges befolkning. I Almedalen pågår viktiga samtal om samhällsutvecklingen som känns angeläget att vara en del av, säger Anders Tollmar, samordningsdirektör på Region Gävleborg.

Totalt uppgår budgeten till 600 000 kronor. Det lika mycket pengar som regionen satsade på Almedalen förra året, men mer än en fördubbling jämfört med 2013. Detta trots att Anders Tollmar har svårt att peka på något konkret som länets drygt 282 000 invånare fått ut av satsningarna.

– Mycket av det man gör kanske inte ger den absolut direkta återkopplingen eller nyttan. Det tecknas inga avtal och görs inga affärer. Men man får förtreondevalda och tjänstemän som är aktiva i samhällsdebatten och som får ny kunskap och kontakter med sig hem, säger Anders Tollmar.

– Det blir lätt ett resonemang om att alla våra pengar måste gå till hälso- och sjukvård, men vi har också ett regionalt utvecklingsuppdrag. För att kunna utvecklas behöver vi befinna oss i omvärlden, säger Eva Lindberg, S, en av de regionpolitiker som ska till Almedalen.

Inte heller Eva Lindberg, S, kan peka på någon direkt konkret nytta för skattebetalarna.

– Vi syns, hörs och tar lärdomar. Mer konkret än så kan det inte bli. Att skapa kontakter och jobba med utveckling, det är abstrakt, säger hon.

Framförallt menar Eva Lindberg att det är viktigt att finnas i Almedalen inför det planerade bildandet av en stor Svealandsregion.

– I de diskussionerna måste vi finnas med, där kan vi inte lämna walkover till någon annan, säger hon och menar att Gävleborg då riskerar att gå miste om viktiga samhällsfunktioner till andra delar av storregionen.

Almedalsveckan är Sveriges största politiska mötesplats med nära 7 000 medverkande i drygt 3 700 evenemang.

Är ni inte rädda för att drunkna i informationsbruset?

– Inte om man har ämnen som är intressanta för ett flertal. Där brukar vi lyckas. Det har vi fått bekräftat i efterhand. Dels genom att vi fått mycket medieutrymme, dels genom att folk hört av sig till oss och velat komma på studiebesök efter att vi varit i Almedalen, säger Eva Lindberg.

Ändå väljer regionen alltså att anlita den externa reklambyrån Baringo i Gävle för att få draghjälp med marknadsföringen. Reklambyrån har utformat ett koncept för regionens monter som ska stå i Almedalen.

Här är de tjänstemän från Region Gävleborg som deltar i Almedalsveckan

Svante Lönnbark, regiondirektör, Göran Unger, avdelningschef för infrastruktur och samhällsplanering, Bo Svedberg, ekonomi- och IT-direktör, Ann-Christin Gagge, utvecklingschef, Anders Tollmar, samordningsdirektör, Gun Hedlund, kultur- och kompetensdirektör, Staffan Gullsby, utvecklingsdirektör, Roger O Nilsson, divisionschef för medicin, psykiatri och primärvård, Hanna Höghielm, hållbarhetsdirektör, Katarina Wijk, forskning- och utvecklingschef, Dag Rosander, kommunikationsdirektör, Helena Björkman, divisionschef för operation och diagnostik, Anders Nordlund, kommunikationsstrateg, Marie Nordmark, avdelningschef för X-trafik, Kristina Granevåg, verksamhetchef för onkologi, Helena Fahlstedt, kommunikatör, Anne Brodin-Söderström, kommunikatör, Carina Åkerberg, projektledare på tillväxtenheten, Magdalena Berglin, utvecklingsstrateg, Carina Löfgren, utvecklingsstrateg, Anna-Karin Niemann, kommunikatör, Anna Eklund, kommunikatör

Mer läsning

Annons