Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Regionen sågar förslag om hastighetssänkningar – men möjligheterna att påverka är små

Trafikverket förslår att sänka hastigheter på flera riksvägar i Hälsingland. Bollnäs och Ljusdals kommuner var snabba med att såga förslaget i sina remisssvar. Nu har även Region Gävleborg både kristiserat hur förslaget tagits fram och dess effekter.
Men enligt Trafikverket kan deras synpunkter bara medföra små korrigeringar.

Annons

Sänk hastigheten från 90 till 80 kilometer i timmen på fem vägsträckor i Hälsingland. Det föreslog Trafikverket i en rapport i mars. Hastighetssänkningarna ska ske etappvis och första väg att få nya skyltar föreslås bli väg 50 mellan Alfta och Söderhamn. Det ska ske under 2017.

Bakgrunden till förslaget är att Trafikverket både vill skapa säkrare vägar och minska koldioxidutsläppen från trafiken.

Läs mer: Här vill Trafikverket sänka från 90 till 80 – tre hälsingevägar påverkas

På riksväg 83 norr om Bollnäs är hastigheten redan begränsad till 80 kilometer i timmen. Enligt Trafikverkets förslag ska det i framtiden även gälla mellan Tönnebro och Bollnäs.

Men trots de goda avsikterna lät inte kritiken vänta på sig. Ljusdals kommun skrev ett remissyttrande där de framhöll att förändringar enligt förslaget skulle få de som i dag passerar kommunen att välja andra vägar och det skulle påverka handeln negativt.

Läs mer: Förslag om hastighetssänkning kritiseras – Ljusdals kommun säger ifrån

Bollnäs kommun skrev ett yttrande och framhöll att Trafikverkets planer är orättvisa. "Vi får stå för notan av säkrare och snabbare vägar i södra Sverige", står det bland annat i remissvaret.

Läs mer: Bollnäs kommun sågar förslag om sänkt hastighet – skarp kritik mot Trafikverket

Nu har även Region Gävleborg författat ett yttrande och de är inne på samma kritiska linje – att södra Sverige får höjda hastigheter och koldioxidutsläpp, medan "de norra delarna av landet får längre restider, och får stå för större delen av landets gemensamma besparing när det gäller utsläppen av koldioxid"..

Läs mer: Nordebo (L): "Att sänka hastigheten på skyltarna kommer inte att spara något liv"

Region Gävleborg ger flera förslag till Trafikverket. Det handlar om att ompröva de kriterier som använts och testa att använda olika kriterier för hastighetssänkningar i olika delar av landet. Vidare föreslår regionen att Trafikverket bör vara med i arbetet med att revidera både den nationella och den regionala planen för infrastrukturen, som ska komma snart, för att få igenom förändringar för trafiksäkerhet och miljö i det arbetet.

I ett framtida reviderat förslag om hastighetssäkningar vill regionen se att fler aspekter än bara trafiksäkerhet, tillgänglighet och miljö tas upp. Regionen anser att Trafiverket även bör väga in frågor om regional utveckling och möjligheter till pendling.

Men enligt Agneta Löf, samhällsplanerare vid Trafikverket, kommer huvuddragen i förslaget att genomföras som planerat.

– Vid år 2025 ska det inte finnas några 90-vägar, utan det är 100 eller 80 som gäller. Och ska det vara över 80 på högtrafikerade vägar så ska ha mittseparering, säger hon.

Därmed är remissinstansernas möjligheter till påverkan begränsade.

– Men inom det spannet går det att göra vissa justeringar, säger Agneta Löf.

Mer läsning

Annons