Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Överklagan om ambulansen fruktlös – Förvaltningsrätten tar inte upp fallet

Det är bara några dagar sedan Peter Bergh, före detta ambulanschef i Gävleborg, lämnade in en överklagan angående neddragningarna inom ambulanssjukvården till förvaltningsrätten. Nu meddelar rätten att de inte tänker ta upp begäran.

Annons

Den överklagan som har lämnats in till förvaltningsrätten om att stoppa ambulansens sommarplanering har avvisats.

Det meddelar förvaltningsrätten efter att ha hanterat ärendet mycket skyndsamt.

– Det är bra att ärendet hanterats så snabbt. Beslutet om att avvisa överklagan var väntat eftersom ambulansens sommarplanering eller annan verksamhetsplanering inte är överklagningsbart, säger Mona Dalmats, chefsjurist Region Gävleborg.

Peter Bergh, numera ordförande för Brandmännens riksförbund, har tidigare varit verksamhetschef för ambulansen i Gävleborg.

Läs också: Vårdförbundet sågar neddragning av ambulansen: "Ett något desperat agerande"

Han är inte särskilt förvånad att hans överklagan avslogs. Men han tänker inte låta det stoppa honom och vill inte kalla det ett fruktlöst försök. Nu blickar han framåt till rond två.

– Det här gav en del besked som kan nyttjas mot nästa rond. För ett prövningstillstånd från förvaltningsrätten kan överklagas till kammarrätten, säger Peter Bergh.

Peter Bergh har tidigare varit verksamhetschef för ambulansen i Gävleborg.

Enligt honom har överklagan visat att nedbemanningen av ambulansen inte dokumenterats på rätt sätt och att beslutet har tagits av tjänstemän.

I sitt beslut skriver förvaltningsrätten att en grundläggande förutsättning för att ett beslut ska vara överklagbart är att det har dokumenterats. Någon sådan dokumentation har inte lämnats in i sagda fall, enligt rätten. Därför bedömer förvaltningsrätten att beslutet som rör sommarplanering på sjukhuset inte kan bli föremål för vare sig förvaltningsbesvär eller laglighetsprövning.

– Detta är ett beslut som kan, eller enligt mina och mångas farhågor kommer att, få stora konsekvenser. Kan en enskild eller några få ”arbetsledare” fatta beslut som i så stor grad påverkar befolkningen och under vilka förutsättningar och på vilka grunder? undrar Peter Bergh vidare.

Läs även: Så många ambulanser står still i sommar – ersätts med helikopter, läkare och taxi

Nu vill han lyfta frågan och få klarhet i vad en tjänsteman egentligen kan och får göra.

Har tjänstemän rätt att stänga eller dra ned på samhällsviktig verksamhet? Och vad krävs för kompetens, underlag och samverkan med styrande politiker, andra myndigheter och påverkande organisationer?

Det är frågor som Peter Bergh vill ha svar på.

– Om man gör förändringar inom räddningstjänsten krävs en kommunal handlingsplan och en risk- och sårbarhetsanalys samt ett kommunfullmäktigebeslut, även vid en liten förändring. Här har man ställt 4-5 ambulanser utan att ens ha ett enda underlag. Denna fråga är större, mycket större än ett par tjänstemäns tro på sig själva.

Enligt Mona Dalmats, chefsjurist Region Gävleborg, är det dock inte möjligt att utreda den frågan genom förvaltningsrätten i det här specifika fallet.

– Vi har en organisation som är uppbyggd kring att politiken sätter upp mål och förutsättningar, sedan är det upp till tjänstemännen i verksamheterna att verkställa dem, säger Mona Dalmats.

Mer läsning