Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ostkustbanans vänner avvecklar större delen av verksamheten – järnvägshistoria flyttas till Gävle

Stora utgifter, små inkomster och inga nya som vill jobba ideellt. Det är orsaken till att Ostkustbanans vänner nu skär ner verksamheten kraftigt. "Mycket sprids på olika föreningar i Sverige, men mycket går till muséet i Gävle"

Annons

Efter fyrtio års verksamhet avvecklar nu Ostkustbanans vänner, OKBv nästan hela sin verksamhet i Svartvik söder om Sundsvall. Bara ett ånglok, ett diesellok och ett fåtal vagnar behåller man.

– Rent krasst beror det på ekonomin, vi klarar inte av att underhålla det här när vi inte har några inkomster. När vi nästan hade löst det så kom kommunen och berättade att de skulle sluta underhålla spåren och erbjöd oss att ta över, säger Rune Lindgren, informationsansvarig på OKBv.

Rune Lindgren, OKBv, Sven-Åke Dahlberg OKBv, Henrik Reuterdahl, Sveriges järnvägsmuseum, Rolf Nord, Malmbanans vänner.

Spåren kräver mycket underhåll och syllarna är bortruttnade på flera ställen. Föreningen räknade ut att det skulle kosta 1,7 miljoner att byta var femte syll, pengar de inte hade.

– Det mesta av pengarna vi får in nu på tågen kommer att gå till att ta bort spåren, syllarna är behandlade och måste tas till vara på ett speciellt sätt. Det känns som en lättnad att det ansvaret inte hamnar på oss, säger han.

Banan är eftersatt och det skulle krävas stora pengar för att rusta upp den. Nu rivs den av föreningen Galtströmståget.

Många av tågen och vagnarna lyfts över på järnväg och bogseras ner till Gävle. Bland annat några unika personvagnar.

– De vagnarna har det smugglats microfilm på mellan Norge och Sverige under andra världskriget. Restaurangvagnen är också en av Sveriges finaste och på stol nummer 14 satt Gustav den femte under invigningen av Ostkustbanan 1927, säger han.

På stol 14 i restaurangvagnen satt Gustav V på invigningen av Ostkustbanan 1927

På Sveriges järnvägsmuseum är man glad för att få ta över lok och vagnar från OKBv.

– Ja vi tar över loket OKB 24 och det gröna tåget som är föreningens fina tåg som de tagit hand om i många år. Ostkustbanan gick ju från Gävle till Härnösand så det här är lite kul för oss för det är ju också en del av våran historia, säger Henrik Reuterdal som är tågtrafikchef på muséet i Gävle.

Två diesellok och fyra personvagnar kommer att gå till Malmbanans vänner i Luleå, som är i desperat behov av fler personvagnar efter en magasinbrand på midsommardagen.

– Åtta av våra personvagnar brann upp och vi har bara en liten rälsbuss att köra passagerare i nu så det här är välkommet för oss, säger Rolf Nord, trafikchef.

Två diesellok som kommer att tas över av Malmbanans vänner i Luleå.

Ostkustbanans vänner kommer inte att försvinna, föreningen kommer att finnas kvar men i en anmärkningsvärt mindre skala. Det äldsta ångloket av typ OKB-E6 från 1916 kommer att vara kvar, likaså ett diesellok, två enkelaxlade personvagnar som är i stort behov av renovering och fyra godsvagnar som idag används som lager.

– Personvagnarna vi behåller är de enda i sitt slag som rullat på ostkustbanan. Vi har fått medel för att renovera en av dem, säger Rune Lindgren.

En av de två personvagnar som föreningen ska renovera framöver.

Han berättar att de räddat många lok och vagnar från skrotning genom åren. En vagn snodde de till och med precis innan skrottåget hämtade den.

– Det var en medlem som fixade det en natt, tack vare det räddades den till eftervärlden, men det är gammalt och preskiberat, skrattar han.

Det var också så föreningen startades 1976, för att rädda ett lok av typen OKB 24. Ett lok från 1928.

– Vi fick inte köpa det som privatpersoner och vi ville rädda det från skrotning, så därför bildades föreningen, säger Rune Lindgren.

OKB H24, loket som var anledningen till att föreningen startade 1976

Just det loket är ett av de lok som går till Gävle.

Ett annat ånglok B1287 försökte föreningen ett tag sälja på blocket. Men föreningen som skulle köpa det hoppade av på grund av för dyr frakt.

Läs också: De säljer sitt lok på blocket

Efter det hoppades OKBv att det loket istället skulle gå till bilmuséet i Härnösand, men eftersom det kostar runt 300.000 kronor att frakta det på väg så får det gå i alla fall tillfälligt till Gävle det med.

– Det finns ju räls upp till Härnösand så vi kollade om vi inte skulle kunna få köra det dit. Men det har ju inget signalsystem, av förklarliga skäl, därför har vi fått nej av Green Cargo. Inte ens på natten får vi köra upp det. Men vi hoppas på en lösning på sikt, säger Rune Lindgren.

Den 17:e september är det museidag på Sveriges järnvägsmuseum i Gävle och då är medlemmar från OKBv inbjudna för att berätta historien bakom sina tåg.

– De hämtar oss här med specialtåg och vi är inbjudna till fest så det ska bli kul, säger Rune Lindgren.

Rune Lindgren, Ostkustbanans vänner

Men känns det inte jobbigt att se allt ni jobbat för i 40 år nu rulla iväg?

– Både och, det känns lite som en lättnad också för det har varit ett enormt jobb att hålla allt detta igång. Nu är vi ju bara gubbar kvar och vi har försökt föryngra, men det har gått lite trögt och vi behöver också vila, säger han.

Men även i framtiden kommer folk att kunna komma och titta på OKBv:s verksamhet i Svartvik.

– När vi har renoverat personvagnarna, eller i alla fall en av dem. Då är folk välkomna att komma och titta på våra vedermödor, säger Rune Lindgren och skrattar.

Innan loken kan bogseras på räls ner till Gävle måste vevstakar och slidstänger monteras loss så hjulen kan snurra fritt.

Gamla skyltar föreningen samlat på får också åka till Gävle.

Så här fin är en av förstaklassvagnarna som skickas till Gävle.

Läs äldre artiklar:

Öppet för tåg i mängder

De tappar sitt trafiktillstånd

Mer läsning