Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oksanen: Hallå TT, vart tog landsbygden vägen?

Artikel 7 av 55
Valet 2018
Visa alla artiklar

Landsbygden verkar inte ha någon betydelse när Katarinavägen i Stockholm funderar på vad som ska vägleda svenska folkets val i höstens besök i röstningslokalen.

Annons
TT, Tidningarnas Telegrambyrå, har utsikt över centrala Stockholm från sin adress på Katarinavägen. På  bilden byter TT ut sin gamla logotyp i Glashuset i samband med namnbytet till TT Nyhetsbyrån. Det skedde 2013, samma år som företagt lämnade Norrland.  Foto: Vilhelm Stokstad / TT /

25 frågor och ingen utpräglad fråga som fångar sammanhållningen mellan stad och land, landsbygdens behov eller Norrlands utmaningar.

På Katarinavägen sitter TT Nyhetsbyrån, gamla Tidningarnas Telegrambyrå. Det är deras valkompass som just nu delas i mångas flöden i sociala medier. Delningar där användarna mer eller mindre glatt trumpetar ut sitt resultat.

Valkompassen är test som man kan göra för att se vilket parti man ligger närmast.

I ett pressmeddelande skryter TT om att rekordmånga tidningar använder sig av tjänsten och att om ”man tar starkare ställning i sina svar blir resultatet tydligare”. Men det dunkelt tänkta och gjorda kan aldrig bli tydligt. TT:s valkompass har stora brister; både i frågornas formulering och urvalet där landsbygden osynliggörs.

Av de 25 frågorna är det bara ett par som kan anses ha någon som helst koppling till ett geografiskt sammanhållet Sverige, men frågorna beskrivs ur det urbana storstadsperspektivet.

Den som tänkte sig snabbtågssatsningar Stockholm-Bollnäs-Ljusdal-Östersund eller dubbelspår förbi Hudiksvall har inget att hämta i frågan.

På frågan om man vill se satsningar på snabbtåg så får man i fördjupningen veta att det egentligen handlar om den stora gökungen; snabbtågsbanan mellan Göteborg och Stockholm. En infrastruktursatsning som riskerar att ta resurser från underhåll och andra satsningar i övriga landet. Den som tänkte sig snabbtågssatsningar Stockholm-Bollnäs-Ljusdal-Östersund eller dubbelspår förbi Hudiksvall har inget att hämta i frågan.

Läs mer: Höghastighetstågen en björntjänst för Sverige

Bensinskatten beskrivs också utifrån ett mer urbant miljöperspektiv. Istället för att diskutera höjning generellt av bensinskatten hade en mer relevant fråga varit om man som väljare vill se differentierade bensinskatter. Det skulle höja kostnaden för den som har ett resealternativ i storstaden jämfört med landsbygden; och dessutom stimulera till snabbare övergång till elbilar och laddhybrider i områden där de gör störst skillnad.

Katarinahissen vid Slussen i Stockholm och fastigheten där TT har sitt kontor.

Valkompassen saknar också frågor om pengar till vattenkraftsregioner för elproduktionen, differentierade arbetsgivaravgifter, statliga arbeten i hela landet, ändrat strandskydd i glesbygd, livsmedelsproduktionens villkor och stärkandet av äganderätten för privata skogsägare.

Men så är det också ett test gjort av en urban storstadsredaktion med det urbana perspektivet

Men så är det också ett test gjort av en urban storstadsredaktion med det urbana perspektivet, trots att TT ska representera hela Sverige. Men det är ett halvt decennium nu sedan som TT fanns i hela Sverige.

2013 bestämde sig TT för att lägga ned verksamheten i Umeå, Sundsvall och Luleå. Istället skulle verksamheten skötas på distans från Stockholm, beslutet motiverades med att ”bevakningen blir lika bra som i övriga landet” och ”med dagens teknik går det att bevaka lika lätt på distans”.

Läs mer: Geografins betydelse för verkligheten

Den gången kritiserade jag beslutet i en krönika i Medievärlden och varnade för de problem som uppstår med att beskriva verkligheten när journalisternas levnadsorter och livsmiljöer likriktas.

Fem år senare lyckas inte TT ens på 25 frågor fånga en viktig politiska fråga för vår del av landet. Geografin har betydelse för verkligheten, och den ser annorlunda ut när du ser ut genom fönstret i ditt hem eller om du sitter på ett kontor på Katarinavägen.

Glöm inte bort det när du gör valkompassen och ser resultatet.

Det här är en ledartext av Patrik Oksanen, politisk redaktör Hela Hälsingland / Hudiksvalls Tidning och ledarskribent för Östersunds-Posten. Båda tidningarna är c-märkta.

Alla artiklar i
Valet 2018
Annons