Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mittmedias huvudägare: Vi ger ut papperstidningar om tio år också

– DN gjorde ett bra jobb som skapade en diskussion utifrån något som inte är relevant, säger Krister Jönsson, styrelseordförande i Nya Stiftelsen Gefle Dagblad, Mittmedias huvudägare.

Annons

Se TV-klippet där Mittmedias nye VD Per Bowallius bemöter uppgifterna om att koncernen planerar en dramatisk minskning av redaktionerna:

Läs även: Se TV-klippet här

Dagens Nyheters artikel från onsdagskvällen, som handlar om att Gefle Dagblads ägare Mittmedia skulle planera en dramatisk neddragning av verksamheten med färre utgivningsdagar på sina papperstidningar och radikalt minskade redaktioner, har väckt mycket uppmärksamhet. Och väckt många frågor och befogad oro.

Krister Jönsson, styrelseordförande Nya stiftelsen Gefle Dagblad.

Koncernens VD Per Bowallius har redan sagt att artikeln saknar substans.

– Det är bara väldigt olyckligt alltihop. Jag noterade att Anna Gullberg gick ut och kommenterade uppgifterna, och även Per Bowallius. Jag hoppas att utgivare på alla våra orter gör likadant, säger Krister Jönsson.

Det går inte att komma ifrån att det här faktiskt är frågor som har diskuterats. Hur ser du på uppgifterna om en sammanslagning av Gefle Dagblad och Arbetarbladet?

– Det finns inga sådana planer. Den enda diskussionen som har varit var att lägga ner Dagbladet i Sundsvall. Och det har vi gjort. I övrigt har det inte varit några diskussioner i den riktningen.

Och nedgång i antalet utgivningsdagar?

– Jag vet att vi har tagit beslut om nedgång i frekvens för en tidning i Köping. Det är det enda experimentet som vi har gått med på. Om det faller väl ut så kan det vara idé att kanske pröva det på andra ställen också.

Samma sak gäller påståendet att man överväger att skrota den prenumererade papperstidningen och ersätta den med en gratistidning som kommer ut ett par gånger per vecka.

– Jag kan inte kommentera det på något annat vis än att det är en scenariobeskrivning.

Krister Jönsson förstår att DN-artikeln skapar oro och väcker frågor.

– Jag känner ett enormt ansvar för våra 1900 anställda. När jag fick det här i går blev jag väldigt överraskad. Det var det första jag tänkte på: Vad rör sig i skallen på våra 1900 anställda nu. Var ska de vända sig? Hur går snacket? Vad sprider det för oro och så vidare. Det är bara olyckligt.

– Jag hoppas att Per Bowallius tar ett stort ansvar och bidrar till att dämpa oron för alla anställda och förstås för alla våra läsare också.

Hur tror du att annonsörer och kunder reagerar?

– Jag tror inte att det här gör så stor skada. Men jag kan tänka mig att kortsiktigt skapar det en hel del oro, och väcker många frågor.

Hur ska det bemötas?

– Information. Det är oslagbart. Det är viktigt att även annonskunderna får reda på bakgrunden till det här. Att uppgifterna kommer från en scenariobeskrivning och att ingenting har hänt.

Krister Jönsson ser trots allt en ljusglimt i mörkret. Nämligen att den beskrivna situationen med ett mellansverige i mer eller mindre total medieskugga kan skicka viktiga signaler till beslutsfattarna i den pågående medieutredningen. Den som ska utmynna i ett förslag på hur det nuvarande presstödet ska ersättas.

– Om vi ska se något positivt i det här så är det just att det här sätter press på de som ska se till att demokratiuppdraget upprätthålls i våra delar av landet. Jag tror faktiskt att Anette Nowak (som leder utredningen) välkomnar den här diskussionen. Den ger henne ammunition. Och jag vet att hon står på vår sida och uppskattar det vi gör för den lokala journalistiken.

Hur ser du på mediasituationen om tre år?

– Om tre år borde vi kunna se en vändning. Jag tror att det kommer att vara bättre då. Jag är övertygad om att det kommer en renässans för lokal journalistik. Vi finns, vi behövs och fler kommer att ha upptäckt det. Men vi måste vara attraktiva för våra läsare och våra kunder. Journalistiken är verktyget för att det ska bli bra. Allt kan inte bara ersättas av Google. Det kommer att bli tydligt.

– Jag tror att vi kommer att ge ut tidningar om tio år också. Rörlig bild, digitalt och print behövs.

Läs även: DN:s artikel om Mittmedia.

Mer läsning