Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Många klagar på vården: "Tycker inte man ska vara orolig"

Antalet klagomål till landets patientnämnder ökade med fem procent under 2015. Gävleborg är ett av länen med flest klagomål i förhållande till antal invånare.

Annons

Totalt inkom nästan 35 000 ärenden i hela landet, visar en sammanställning som Inspektionen för vård och omsorg, IVO, har gjort. Sörmland, Dalarna och Gävleborg är de län där flest klagomål förekom i förhållande till antalet invånare. För Gävleborgs del handlar det om sammanlagt 1397 kontakter med patientnämnden under 2015, vilket innebär närmare 500 klagomål per 100 000 invånare. Det är dock en minskning med fem procent jämfört med 2014.

– Vi ligger generellt sett högt, men man kan aldrig säga vad det beror på, det vet man inte, säger Ulrica Högbergh (V), ordförande för patientnämnden i Gävleborg.

Läs också: Allt fler klagar på vården

Hon menar att en förklaring kan vara generösa telefontider, att de är väldigt tillgängliga för patienter och det därmed kan vara enklare att framföra klagomål.

Under 2015 hade patientnämnden i Gävleborg närmare 1400 patientkontakter.

– Men det ökar och minskar över tid, det där kan se väldigt olika ut. Jag tycker inte man ska vara orolig som patient, utan man ska vara tacksam för att många väljer att klaga när de inte är nöjda. Det är jättebra att personer hör av sig med synpunkter och klagomål så att man kan göra något åt det, säger Ulrica Högbergh.

Hon påpekar att det bästa är om patienter hör av sig till vårdgivaren direkt med synpunkter, men att patientnämnden kan vara ett stöd i kontakten.

De flesta klagomålen handlar om behandlingsärenden. Det kan handla om allt från brister i själva behandlingen, vårdskador och felaktiga eller fördröjda diagnoser till brister i bemötande.

Ett av de senast inkomna ärenden handlar till exempel om en patient i Hudiksvall som sökte sig till hälsocentralen för ryggbesvär. Läkaren ska då ha pratat om höga blodfetter och skrivit ut recept mot detta. När patienten sedan var på apoteket ville de inte lämna ut medicinen eftersom patienten berättade att proverna inte var klara. När provsvaren kom visade det sig att patienten inte alls hade höga blodfetter. Patienten ställer sig frågande till läkarens agerande och har anmält händelsen.

Läs mer: Hårdare klimat i vården

Nämnden har inte mandat att tala om för vårdgivaren vad de ska göra, däremot brukar de plocka ut områden där de ser problem utifrån patienternas synpunkter. En fördjupande analys lämnas sedan till den berörda enheten.

– En av de mest centrala frågorna är kommunikationen, både med patienter och anhöriga samt mellan instanserna. Cirka 25 procent är rena kommunikationsärenden och det döljer sig även i andra ärenden. Skulle man komma åt det vore mycket vunnet, säger Ulrica Högbergh.

Från och med november kommer patienter i Gävleborg att kunna ta del av sina journaler via nätet.

Läs också: Snart kan Gävleborgs patienter läsa sina journaler på nätet: "Ser inga risker"

– Det ska bli väldigt spännande att se om det innebär att patienterna ser att de får ökad tillgång och kontroll över sin egen vård, säger hon.

Fakta Patientnämnden

Patienter och närstående kan vända sig till patientnämnden för att framföra klagomål eller ta upp frågor som rör kontakter med hälso- och sjukvården. I patientnämnden sitter förtroendevalda politiker som är insatta i hälso- och sjukvårdsfrågor. Nämnden ska informera om patientens rättigheter, utreda händelser och föreslå lösningar vid konflikter. Nämnden är rådgivande och har inga disciplinära befogenheter.

Källa: Region Gävleborg

Få koll på vad som händer i din närhet med vår nya app:

Här kan du ladda hem helahälsinglands iPhone-app.

Här kan du ladda hem helahälsinglands Android-App.

Har du redan appen? Då ska du uppdatera den i din telefon för att få alla nya funktioner!

Mer läsning

Annons