Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vilgots livsverk – en skola i Indien: "Det har varit en fantastisk resa"

Efter en jordbävning i norra Indien fick Ljusdalsbördige pingstpastorn Vilgot Svedman en uppenbarelse. Den resulterade i en skola som numera tar emot elever från en hel region i norra Indien.

Annons

Det var i början av 90-talet som en stor jordbävning drabbade invånarna långt inne i Himalayas bergsmassiv. Pingstmissionen hade verksamhet i trakten och efter en långtgående räddningsinsats blev det tydligt att byborna även hade behov av grundläggande utbildning.

– Det visade sig att 90 procent av befolkningen var analfabeter, säger Vilgot Svedman.

Läs också: Angel Miriam driver barnhem i Indien: "Flickornas livshistorier skär i mitt hjärta"

Själv jobbade han som pingstpastor i Finland då, men i samarbete med Smyrnaförsamlingen i Göteborg började han samla ihop pengar till en skola från kyrkor, företag och privatpersoner runt om i Sverige och Finland.

Ett stort åtagande, men det var något i Vilgots inre som uppmanade honom att ta just det här uppdraget.

Vilgot Svedman bor i Eksjö men är född i Ljusdal. Nu är han på turné för att samla ihop pengar till en skola i indiska Bhatwari.

– Jag hade haft en känsla av att mitt uppdrag är att göra något i Asien. Så jag bar det med mig i mitt inre. Sedan hade jag haft en gudsupplevelse en natt.

1995 började skolan ta emot elever i hyrda lokaler. Under åren har ny fin skolbyggnad byggts, vilken invigdes 2014.

Det är Vilgot Svedman själv som har ritat den nya skolan i samarbete med en lokal arkitekt. Byggnaden har konstruerats på ett jordbävningssäkrat sätt.

– Vi bygger för framtiden så att vi lämnar efter oss något som är skuldfritt och hållbart.

Den nya skolbyggnaden invigdes 2014. Där får nu omkring 300 barn från 20 byar en grundutbildning.

Nu tar skolan emot drygt 300 elever från 20 kringliggande bergsbyar i kring Bhatwari, Uttarakhand.

– Vi poängterar kvaliteten på utbildningen så att de ska kunna läsa vidare på universitet på samma villkor som om de hade vuxit upp i en storstad nere på kontinenten.

Just nu erbjuds eleverna grundskola upp till åttonde klass, men de satsar på att kvalificera sig även för årskurs nio och tio. Då krävs nya labbsalar för biologi och kemi, vilka har byggts och ska utrustas under hösten.

Läs också: Kursdeltagare om Vedic art – "Det är som skapande meditation"

– Det är till det jag samlar in nu här i Ljusdal till exempel, vi ber om ekonomi så att vi kan utrusta dessa.

Men inte alla familjer har råd att skicka sina barn till skolan. De har därför infört ett faddersystem så att även fattiga barn ska få tillgång till utbildning. Just nu finns 120 fadderbarn på skolan.

De flesta i byarna kring skolan lever enligt gamla traditioner. Många är analfabeter.

I området finns fortfarande traditionen med kastsystem, vilket innebär att familjer värderas olika och har olika rättigheter beronde på vilken kast de föds in i.

Men i deras skola görs ingen skillnad mellan barnen.

Läs också: Liv från Hudiksvall testar – så är det att plugga i Thailand: "En upplevelse för livet"

– Vi håller på att skriva historia där högkastbarnen få se att lågkastbarnen också får gå i skola och är lika mycket värd som jag, och lågkastbarnen får känna sig värdefulla, säger Vilgot Svedman.

Och projektet inte bara handlar om skolan. De utbildar också bybor i hälsa och hygienfrågor samt ser till att även vuxna får lära sig läsa.

En av bergsbyarna kring skolan.

– Just i vårt fall, om vi kan täcka in så att alla barn i de här 20 bergsbyarna får gå i skola, då lyfter vi den regionen. Det påverkar hela samhället.

Att projektet har varit framgångsrikt är tydligt. Flera av de barn som har gått på skolan pluggar vidare på universitet och några har fått jobb inom vårdområdet, indiska flygvapnet och sjöfarten.

Vilgot Svedman är stolt över sitt livsverk, där tusentals barn i norra Indien har fått hjälp till en utbildning.

– De här barnen kan komma tillbaka och lyfta de här samhällena. Det är morgondagens samhällsledare. De kan skapa och förändra, och gör de. Det här är så nära ideal man kan komma om man vill hjälpa en hel region.

Vilgot Svedman reser fortfarande till området vår och höst för att följa utvecklingen.

– Det har varit en fantastisk resa. Jag hoppas den ska kunna fortsätta och bära ansvaret så långt det behövs. Men målsättningen är att skolan ska kunna bära sig själv när den går runt genom lokalbefolkningens egna skolavgifter och fadderföräldrarna.

Under åren har många volontärer från Sverige och Finland varit på plats för att bygga upp skolverksamheten.

Vilgot Svedman  är Ljusdalsbördig Eksjöbo som under många år arbetat som pingstpastor.

Få koll på vad som händer i din närhet med vår nya app:

Här kan du ladda hem helahälsinglands iPhone-app.

Här kan du ladda hem helahälsinglands Android-App.

Har du redan appen? Då ska du uppdatera den i din telefon för att få alla nya funktioner!

Mer läsning

Annons