Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågstopp införs i Ljusdal och Bollnäs nästa år: "Timingen är inte helt hundra"

De ihärdiga protesterna från flera kommuner hjälpte inte. Med start i april nästa år införs ett servicefönster på Norra Stambanan mellan Bollnäs och Ljusdal. Då kommer tågbanan stängas av två timmar mitt på dagen, tre dagar i veckan

Annons

Det handlar årligen om en 30 veckorsperiod från och med vecka 16 till och med vecka 44. Då kommer Norra stambanan vara avstängd mellan 12.30-14.30 tre dagar i veckan, tisdag-torsdag. Under de timmarna ska Trafikverket genomföra underhåll på sträckan mellan Bollnäs och Ljusdal.

Med start nästa år kommer tågtrafiken stoppas mellan 12.30-14.30 tre dagar i veckan (tisdag-torsdag). Under tiden ska det sättas in ersättningsbussar.

Ett långt ifrån okontroversiellt beslut med tanke på det komptakta motstånd som alla former av dagliga tågstopp mött inte minst från kommunerna i Hälsingland.

Så sent som i fjol fick Trafikverket dra tillbaka ett förslag som skulle innebära ett tågstopp fem dagar i veckan på hela sträckan Gävle-Ånge året om, efter omfattande protester från kommuner och regionen.

I ljuset av det smakar beskedet att det "bara" blir tågstopp tre dagar i veckan, mindre beskt. Det anser Bollnäs kommunalråd, Marie Centerwall (S) som väljer att lyfta fram att kommunens protester gett visst resultat.

– Kommunerna längs, stambanan, regionen och tågoperatörerna var överens om att vi ogillade ursprungsförslaget väldigt mycket. Förändringarna visar att vårt arbete med att påverka ändå har gett lite resultat, säger hon.

I ett pressmeddelande säger Ljusdals kommuns kommunalråd Lars Molin (M) samma sak. Han säger vidare att han i grunden anser att beslutet är fel, och den bilden bekräftas av Ljusdals kommuns utvecklingschef Rolf Berg.

– I grunden tyckte vi att det fanns bättre sätt att lösa det här. Vi har föreslagit att de skulle införa tågstopp natten till måndag, men Trafikverket har stått fast vid dagtid, säger Rolf Berg.

Enligt Trafikverket har man valt 12.30-14.30 för att detta är den tid då konsekvenserna för järnvägstrafiken blir som minst. För kollektivtrafiken handlar det om ett tåg norrut, samt ett tåg söderut som kommer påverkas av tågstoppet. Under tiden ska ersättningsbussar sättas in på sträckan. Men det är en lösning som har sina brister, anser representer från både Ljusdals och Bollnäs kommun.

– Det kommer vara väldigt ansträngt mellan Bollnäs och Ljusdal från och med nästa år. Samtidigt ska man också renovera väg 83 från Bollnäs till Vallsta. Så det blir mindre kapacitet mitt på dagen både på järnvägen och vägen. En timing som inte är helt hundra, säger Marie Centerwall.

Mer läsning

Annons