Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Polisen varnar för buskörning med vattenskoter i Ljusnan: "Har hänt tragiska olyckor"

Vattenskoteråkning är förbjuden i Ljusnan enligt vattenskoterförordningen, och i år fick Ljusdals Jet Racing Club inte dispens till en träningsbana utanför Älvvallen. Men förordningen är ifrågasatt och klubbens ordförande har meddelat att det blir vattenskoteråkning även framöver i älven. Polisen varnar dock för konsekvenserna av buskörning.

Annons

Länsstyrelsen meddelade i förra årets beslut att det var sista året klubben fick ha en träningsbana i Ljusnan utanför Älvvallen, eftersom det är störande för omgivningen. I år fick därför klubben ingen dispens för banan.

Läs också: Vattenskoteråkning utanför Älvvallen nekas av länsstyrelsen: "Vi är lite upprörda"

Ljusdals Jet Racing Club har haft träningsbana i Ljusnan i många år, men har nu fått nej av länsstyrelsen eftersom omkringboende känner sig störda av verksamheten.

Men klubbens ordförande menade i en tidigare artikel att kommunen och klubben var överens om att den platsen var mest optimal.

Läs också: Vattenskoterklubb vill inte låta markägare påverka överklagan

Ljusdals kommunekolog Niklas Svensson anser dock att det är en svår verksamhet att hitta en lämplig placering för.

– Vi har aldrig uttryckt oss att det är skulle vara optimalt att hålla till där de är. Jag tycker man borde testa en ny lokalisering, också med hänvisning till att länstyrelsen har skrivit i sitt beslut att förra året att man måste söka ny lokalisering.

Niklas Svensson har föreslagit att klubben på prov kan flytta verksamheten till motsatt sida av älven och 250 meter närmare älvbron, mitt emot hembygdsgården och Folkparken. Men då krävs ett samråd med andra inblandade, anser han.

– Jag tror det kunde räcka att banområdet kommer ur störningszonen i Storhaga by och sommarhuset som nu ligger alldeles intill banan.

Läs också: Testkörde skoter inför tävling – höll på att drunkna

Vattenskoterförordningen som länsstyrelsen har lutat sitt beslut mot strider enligt flera domstolsutslag mot EU-regler, vilket gör det svårt för myndigheter att se till att förordningen följs.

Däremot ska vattenskoterförare följa reglerna i miljöbalken och sjölagen, det vill säga köra säkert och inte påverka miljön eller andra människor. Buskörning med vattenskoter kan anmälas och föraren riskerar åtal för vårdslöshet i sjötrafik.

Mikael Hedström, presstalesperson på Gävleborgspolisen, varnar också för att körkortet kan vara i fara vid exempelvis hastighetsöverträdelser eller om föraren varit berusad.

– En ung person kan få svårt att få lämplighet till sitt körkorttillstånd. Så de här personerna kan förlora väldigt mycket.

Läs också: Filip Ljus skar av hälsenan – efter att ha kört jetski: "Kändes ingenting, så sjukt var det"

Men det han framför allt vill påminna om är vikten av att tänka på sina medmänniskor.

– Det har inträffat väldigt tragiska olyckor i Sverige. Den som ligger och simmar syns väldigt dåligt och de som kommer i de här höga hastigheterna och träffar en simmare, det blir fruktansvärt tragiska konsekvenser. De större vattenskotrarna kan gå i 60 knop eller mer.

Läs också: Krav efter olyckor på vatten

Han påminner också om att polisen numera har ett samverkansavtal med kommunen.

– Är det så att kommunens medborgare tycker att det är ett jättestort problem så kan man ta upp på lokal nivå, att de önskar hastighetskontroller på Ljusnan.

Fredrik Fors, ordförande i Ljusdals Jet Racing Club, har efter intervjun per mejl meddelat att klubben kommer inte bedriva verksamhet på det berörda området utan söka sig till alternativa platser om förvaltningsrätten säger nej till deras överklagan.

Mer läsning

Annons