Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Genusutbildad personal i Ljusdals skolor: "Vi behöver ifrågasätta varför vi gör vissa saker"

I december i år kommer samtlig personal inom förskolan och grundskolan i Ljusdals kommun att vara genusutbildade.

Annons

Eva Frosth, en av kommunens tre jämställdhetsstrateger.

Påklädnad i kapprummet, talutrymme i klassrummet och lekar på skolgården. Överallt i förskolan och skolan finns det situationer där traditionella könsmönster antingen kan befästas eller utmanas.

– Vi behöver ifrågasätta varför vi gör vissa saker. Jämställdhet blir verktyget som kan användas, säger Eva Frosth, en av kommunens tre jämställdhetsstrateger.

Läs mer: Strategerna som jobbar med jämställdhet varje dag

För fem år sedan riktade Skolinspektionen kritik mot Ljusdals kommun på grund av de stora skillnaderna i betyg mellan tjejer och killar. Skillnaden var större i Ljusdal jämfört med i riket.

En stor kartläggning gjordes då om hur jämställdheten egentligen såg ut på skolorna i kommunen och resultatet presenterades sedan för personal, skolledare och politiker.

– Kartläggningen visade att personalen trodde att de behandlade killar och tjejer lika. Men närmare granskning visade på väldigt stora skillnader i bemötandet, säger Anna Mann, jämställdhetsstrateg.

Läs också: Många val gör det svårt att välja

Hur märks ojämställdheten i skolorna?

– Ofta i talutrymme, pojkarna tar mycket mer plats. I läromedel förstärks traditionella könsroller, man använder ofta annorlunda röster till barnen och pojkarna får mer hjälp i påklädnad än vad tjejerna får, säger Anna Mann.

Malin Fundin, även hon jämställdhetsstrateg, nickar instämmande och fortsätter:

– Sedan kan det vara mindre saker, som bilder på bokstäver på väggarna i skolorna. Vokaler som är hårda skildras genom stenar och killar, och mjuka vokaler med bilder på bullar och tjejer. Vilka signaler sänder det ut till barnen?

Läs mer: "Jämställdhet är inte bara en kvinnofråga"

Kommunens jämställdhetsstrateger fick i uppdrag att utforma och starta en genusutbildning för personalen inom förskolan och grundskolan. I december i år har samtlig personal blivit genusutbildade. Totalt handlar det om uppemot 300 personer som gått utbildningen.

– Vi vill bidra med glasögon som gör att man tittar brett, på de övergripande strukturerna. Målet är att vi ska begränsa begränsingarna i skolan. Det innebär att flickor och pojkar ska ha lika förutsättningar. säger Eva Frosth.

Utbildningen har löpt under tre terminer för varje arbetslag. Förutom föreläsningar har stor vikt lagts vid observationer i den egna verksamheten. Under den sista terminen har en handlingsplan gjorts för varje arbetsplats, med egna riktlinjer kring jämställdhet.

I skollagen uttrycks det tydligt att skolan har ett uppdrag att motverka dessa könsmönster och alla som arbetar inom förskola och skola ska ge barnen och eleverna möjlighet att utveckla förmågar och intressen utan begräsningar utifrån kön.

Mer läsning

Annons