Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förslag om hastighetssänkning kritiseras – Ljusdals kommun säger ifrån

Sänkt hastighet ger färre förbipasserande och sämre säkerhet på vägarna. Det menar Ljusdals kommun, som nu sågar förslaget om 80-vägar.– Vi har en landsbygd som kämpar för sin existens, vi vill inte bli omkringåkta, säger Sören Görgård.

Annons

Läs mer: Här vill Trafikverket sänka från 90 till 80 – tre hälsingevägar påverkas

Sedan Trafikverket meddelade förslaget om hastighetssänkning på flera sträckor i Hälsingland har reaktionerna inte låtit vänta på sig. I sociala medier uttrycker flera frustration över prioriteringen av hastigheten, snarare än att satsa på vägarnas skick.

"Det är inte sänkta hastigheter vi behöver - vi behöver bättre vägar", skriver oppositionsrådet Magnus Svensson (C), Söderhamn, i sociala medier.
"Bra. Det kunde lika gärna sänkas till 70 eftersom folk kör och stressar som idioter", skriver en användare på Facebook.
" [...] Så här dålig har inte vägen varit någonsin. Att sänka till 80 blir rätt menlöst då nästan alla inte ens vågar köra så pass fort", skriver en annan Facebookanvändare.

Nu reagerar även Ljusdals kommun. En remiss om förslaget har lämnats in, och där uttrycks stor oro över hur sänkta hastigheter slår tillbaka mot ortens handel. På sikt handlar det om landsbygdens fortsatta överlevnad, berättar Sören Görgård, kommunstyrelsens förste vice ordförande.

– Vi upplever det som att det blir försämringar både för oss och uppåt mot fjällvärlden om det blir sänkt fart på riksväg 84. Det här hämmar vår utvecklingspotential, och påverkar utvecklingen inom både omsorg, skola och kommunen i övrigt, säger han.

En av vägarna som föreslås få en hastighetssänkning är riksväg 84, mellan Hudiksvall och Ljusdal.

Många som åker riksväg 84 eller 83 stannar för att tanka och äta i Ljusdal. Om hastigheten sänks på båda sträckorna ser man nu stora risker i att resenärer väljer andra vägar.

– Säg att en omväg finns på en mil eller två, som går snabbare eftersom man får köra fortare. Om man har bråttom kanske man byter till den, säger Sören Görgård.

Han tror att många kommer att välja att fortsätta mot Sundsvall och sedan svänga av längre norrut. Ett tapp på genomresande skulle innebära märkbara effekter för handeln inom en kommun som Ljusdal, framhäver kommunstyrelsens förste vice ordförande.

– Det har absolut betydelse. Sedan är det också så att när de passerar upptäcker de en bygd som vi gärna vill visa upp. Sådana effekter är omöjliga att sätta siffror på, men vi vet att de finns, säger Sören Görgård.

Läs mer: Insändare: Korkat sänka hastigheter!

Framtida besökare befaras gå förlorade om förslaget blir verklighet.

– Det drabbar ju oss i allra högsta grad. Vi vill ju ha folk hit, säger Sören Görgård.

Eftersom det är hög standard på vägen tror han även att flera omkörningar är att vänta om 80 km/h blir verklighet.

– Vi har sett det inte minst längs 83:an under stugbytardagarna i fjällen och så, att de som faktiskt håller hastigheten ofta blir omkörda. Jag tror att en hastighetssänkning framkallar fler omkörningar, och det blir ju farligare, säger Sören Görgård.

Istället vill man hellre från kommunens sida se satsningar på vägupprustningar och höjd säkerhet.

– Man får hellre göra säkrare väggrenar, ta bort sten och hinder från sidorna, och sätta upp mer viltstängsel, säger Sören Görgård.

Läs mer: Bygg ut vägarna i Hälsingland istället för att satsa på höghastighetståg till storstäderna

Mer läsning

Annons