Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Efter kommunens vägran att lämna ut e-post – nu ska rutinerna ses över

Efter ett domstolsbeslut som säger att Ljusdals kommun måste lämna ut e-postloggar till P4 Gävleborg vill IT-enheten se över kommunens rutiner. Men kommunchefen Claes Rydberg funderar på att överklaga rättens beslut. "Det låter synnerligen märkligt", tycker Nils Funcke, expert på offentlighetsprincipen.

Annons

Efter att P4 Gävleborg möttes av upprepade nej till att få ut loggar över e-post från Ljusdals kommun valde de att ta frågan till rätten. Det handlar om mejl från kommunchefen Claes Rydberg samt politikerna i kommunfullmäktiges presidium (Björn Brink, Annelie Wallberg och Erik Nygren).

Kammarrätten i Sundsvall gav P4 Gävleborg rätt: E-postloggarna är allmänna handlingar och ska lämnas ut.

Läs krönikan: Ljusdals kommun skämmer ut sig – bryter mot lagen

Men Ljusdals kommun kommer eventuellt att överklaga beslutet, enligt kommunchefen Claes Rydberg.

– Jag håller på att fundera på det fortfarande faktiskt. Så jag kan inte riktigt tala om hur jag funderar i den frågan.

Kommunchef Claes Rydberg funderar på att överklaga kammarättens beslut.

Det kommunen vänder sig emot är omfånget som P4 Gävleborg efterfrågat. Till en början gällde det e-post från tre år tillbaka, något som sedan krympt till en begäran som gäller det senaste halvåret. Men även det skulle ta allt för mycket tid i anspråk för kommunen, anser kommunchefen.

– Det här är en principsak. Hur mycket resurser ska vi lägga på att ta fram det här materialet? Det är skattepengar vi pratar om, säger Claes Rydberg.

Han hänvisar till en tidigare dom i högsta förvaltningsdomstolen där rätten bedömt att en arbetsinsats för att ta fram handlingar på uppemot 6 timmar var för stor. Och i det här fallet har Ljusdals kommun bedömt att det skulle ta uppemot 10 timmar, per person.

Det skulle kunna få enorma konsekvenser.

– Vi lämnar ut handlingar rutinmässigt varje vecka. Vi har aldrig vägrat lämna ut några offentliga handlingar. Vi lämnar ut logglistor, men det får inte bli hur stort som helst. Det skulle kunna få enorma konsekvenser om det var fritt fram att begära ut exakt vad man vill utan att ta hänsyn till kvantiteten, säger Claes Rydberg.

Läs även: Ljusdals kommunchef säger upp sig – får toppjobb i annan kommun

Han poängterar också att kommunen så sent som i förra veckan lämnat ut e-postloggar för en tvåmånadersperiod till en privatperson.

Nils Funcke, som är journalist och en av landets främsta experter på offentlighetsprincipen, ifrågasätter kommunens rutiner.

– E-postloggar är sånt som brukar genereras automatiskt, så det ska inte ta så lång tid att få fram. Begär man för en lång period kan det tänkas ta lite mer tid, men det låter ändå märkligt.

Han menar att det visserligen finns exempel på kommuner med bristande rutiner kring offentliga handlingar, men påpekar att det ofta är annat som sätter stopp.

– Jag skulle säga att det oftare handlar om bristande entusiasm, vilja eller förmåga att inse att det här är betydelsefullt. Det är ofta där det brister i kommunerna. Det tekniska och rutinerna kring e-postloggar ska vara väldigt enkelt. Som regel kan det göras rutinmässigt om man vill det.

Vi behöver få en bättre hantering.

Och han får till viss del medhåll av kommunens IT-chef Rickard Blank. Han bekräftar kommunchefens bild om att systemet kräver en handpåläggning som innebär flera timmars extra arbete för att få fram loggarna. IT-chefen öppnar dock för att se över rutinerna framöver.

– Det här är en sak som vi behöver få en bättre hantering kring. Vi kommer att byta mejlsystem under året, och då kommer vi att försöka se till att man kan automatisera och förenkla för att göra rutinerna bättre. Det finns möjligheter med nya lösningar som gör att hanteringen förenklas.

Läs också: Virus kraschade kommunserver

Mer läsning

Annons