Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikverket kikar på ny järnvägstunnel: "Kommer inte att bromsa någon tidsplan för det här"

En järnvägstunnel under Hudiksvall debatteras flitigt. Nu ska Trafikverket räkna på Sigurd Melins tunnelförslag, men det lyfts inte in i planerna.

Annons

– Det var ett positivt möte. Jag fick uppfattningen att det var ett av de bättre förslag de sett, säger entreprenören Sigurd Melin, Näsviken, efter ett möte med Trafikverket i förra veckan.

Så här tänker sig Sigurd Melin att dubbelspår kan dras under Hudiksvall.

Sigurd Melin har skissat på flera tunnelförslag och fick ett av de bedömt av Trafikverket i fjol. Efter kritiska synpunkter, jobbade Sigurd Melin fram ett nytt förslag.

Läs även: Hudiksvall är en flaskhals

Det innebär ett dubbelspår i en cirka tre kilometer lång tunnel, som i söder skulle ha en mynning vid rondellen vid Håstavillorna.

En slinga för persontåg skulle dras förbi det gamla lokstallet, som skulle byggas om till en ny station. Slingan kan även den göras dubbelspårig och är tänkt att gå in i en tunnel som ansluter till huvudtunneln.

Läs även: Så valdes tunnel bort

Kommunen håller på att ta fram en plan med två alternativ för Ostkustbanan. Ett västligt dubbelspår i utkanten av Hudiksvall, med station vid Furulund, och ett östligt alternativ med dubbelspår genom stan längs dagens enkelspår. Det senare skulle innebära att flera hus måste rivas under byggtiden och planskilda korsningar måste lösas.

Många är kritiska mot dubbelspår genom stan och oroas över barriäreffekter och ökat buller.

Sigurd Melin vill att hans förslag ska utredas.

Flera av tunnelns fördelar kan uppnås med det västliga alternativet, men Sigurd Melin ser sitt tunnelförslag som en bättre lösning.

Ett västligt spår i en djup vallgrav skulle också ge en barriäreffekt. Stationen i Furulund skulle ligga sämre till.

Läs även: Stationen behöver liv och rörelse

– Det är inget attraktivt område, säger Sigurd Melin och förklarar även att hans tunnel skulle gå över Hallstaåsen, vilket är en viktig fördel. Tunneln skulle även ge kortare restider mellan Sundsvall och Gävle.

Att vissa snabbtåg möjligen skulle välja att passera Hudiksvall utan att stanna, är inget som oroar Sigurd Melin. För att tågen ska stanna krävs att staden är attraktiv för resenärerna.

– Med spår genom stan har vi ingen attraktiv stad, säger han.

Nu ska Trafikverket göra en grov kostnadsberäkning av tunnelförslaget och även kika på de byggtekniska förutsättningarna.

En ny station i lokstallet skulle ge draghjälp åt utvecklingen av Västra hamnen, anser Sigurd Melin.

– Vi kommer inte att bromsa någon tidsplan för det här, säger projektledaren Kenth Nilsson, Trafikverket.

Inte heller Sigurd Melins förra förslag var tillräckligt intressant för att Trafikverket själva ville utveckla det.

– Nej precis, det hade sådana brister, säger Kenth Nilsson och pratar då inte bara om det rent byggtekniska, utan även hur väl projektmålen uppfylls.

Läs även: Kommentar – kyss tunnlar adjö

I slutet av året är det tänkt att det ska tas beslut om hur dubbelspåret ska dras. Om en månad ska kommunens planförslag ställas ut.

Om ett par veckor ska Trafikverket har ett svar om Sigurd Melins tunnel.

– Vi tycker att det är viktigt att man får bra återkoppling, säger Kenth Nilsson.

Läs även: Delat spår – kapacitetsproblem eller fördyring

Diskutera lokala politiska nyheter på Facebook i gruppen Politik i Hudiksvall. Sök upp gruppen eller klicka här !

Mer läsning

Annons