Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Taxi som en lösning för kollektivtrafiken i glesbygden: "En färdtjänst för alla"

Att förlita sig på en buss vars hållplats är flera kilometer bort när man bor i glesbygden är inte det främsta transportalternativet. Claudio Skubla från Taxiförbundet menar att kollektivtrafiken kan bli flexiblare och glesbygdsbor mindre bilberoende – men det kräver en omställning.

Annons

Se klippet för att höra mer om vad Claudio Skubla tycker om anropsstyrd kollektivtrafik med taxi:

– Vi har en åldrande befolkning och många som nu kommer till Sverige och har barn. I framtiden kommer det finnas ett ökat behov av både skolskjuts och färdtjänst – därför är viktigt att se över hur vi erbjuder och bygger kollektivtrafiken, säger Claudio Skubla som är förbundsdirektör på Taxiförbundet.

X-trafiks bussar når de allra flesta runt om i Gävleborgs län, men inte alla som bor på glesbygden. De kanske skulle vilja lämna bilen hemma eller inte har råd med att åka så pass långa sträckor, men då finns få alternativ som är lika smidiga.

Läs mer: Så här tycker hälsingarna om kollektivtrafiken

– Man kanske inte kan köra bil när man blir äldre och man kanske vill bo kvar i huset man har, så man kan bygga sig ett liv för att kunna vara kvar i glesbygden man bor i, säger Claudio Skubla och fortsätter:

– Transporter är en viktig del av samhällsstrukturen och för att kunna leva idag, det är viktigt att kunna ta sig till och från plaster.

Claudio Skubla, från Taxiförbundet tycker att de glesbygdsbor som inte kan åka bussen till närorter ska få åka taxi istället.

Varje sommar tillbringar Claudio Skubla och hans familj sin ledighet i Norrgimma, där ingen kollektivtrafik finns. Det är något som fått honom att fundera över varför det inte finns ett mer flexibelt transportalternativ till de som är bofasta i glesbygden.

– I och med den åldrande och växande befolkningen får kommuner högre kostnader, då måste man börja vända på slantarna. När tomma bussar går linjer, måste man nog tänka om och använda mindre fordon som taxi istället, säger Claudio Skubla.

Läs mer: Allt fler vågar lämna bilen hemma – bussåkningen ökar i hela länet

Vad är problematiskt med att inte ha en kollektivtrafik på glesbygden?

– Det krävs ju en bil för att bo på glesbygden idag och är man en familj så krävs flera, om någon av dem går sönder. Om man har en tilltro till att det finns en kollektivtrafik lösning kan man minska antal fordon. Det är en privatekonomisk vinst av guds nåde.

I Sverige används 50 procent av all taxiverksamhet genom upphandlad trafik av kommun, landsting och regioner. Ett exempel är de taxibilar som används i färdtjänsts ändamål, men i allmän kollektivtrafik har taxiverksamheter inte använts lika mycket.

Claudio Skubla, från Taxiförbundet

– Att beställa en taxi till närmaste busshållplats går också, men det har används ganska dåligt. Medvetenheten är kanske lite dålig, men vi har haft informationsträffar om det, säger Daniel Pettersson som är kommunalråd för Vänsterpartiet.

X-trafik menar själva att de inte är intresserade av att ta bort linjer eller minska redan existerande trafik ute i landsbygden – istället väljer de att satsa på redan framgångsrika linjer.

– Vi satsar ju på starkaste stråken där vi kan köra mycket och där många bor, när vi utvecklar trafiken och planerar fler avgångar, säger Rickard Sjökvist från trafikplaneringen hos X-trafik.

Läs mer: Nya bussfickor mellan Edsbyn – Glössbo: "Ska bli säkrare för resenärerna"

Det finns redan en tjänst som innefattar anropsstyrd kollektivtrafik, men denna tjänst finns enbart tillgänglig på tisdagar och torsdagar – kompletterat med krav på vart man bor. För de som vill nyttja tjänsten "flextrafik" ska de bo minst 2 km från närmaste busshållplats.

– Det är inte tänkt för arbetspendling utan för om man exempelvis ska gå och handla i närmaste tätort, säger Rickard Sjökvist.

– Vi vill att så många som möjligt ska åka kollektivt, det handlar om en omställning. Bil ska ju vara det sista alternativet för att transportera sig men bor man på glesbygden så är det svårt att upprätthålla busstrafiken, säger Daniel Pettersson.

Det är något som Claudio Skubla skulle vilja se utvecklas. Med taxi får det max vara 8 passagerare i en taxi, man bokar den tur man vill ha. Det är en mer flexibel linje också, resenärer kan släppas av vid deras dörr.

– Man kan se det som färdtjänst, en färdtjänst för alla, säger Claudio Skubla.

Få koll på vad som händer i din närhet med vår nya app:

Här kan du ladda hem helahälsinglands iPhone-app.

Här kan du ladda hem helahälsinglands Android-App.

Har du redan appen? Då ska du uppdatera den i din telefon för att få alla nya funktioner!

Mer läsning