Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågstation under jord – ännu en tunnelförslag har sett dagens ljus

Nu har ett nytt förslag på järnvägstunnel lämnat ritbordet. Det baseras på en underjordisk tågstation.

Annons

– Vi har kommit på ett alternativ som både har central station och bygger bort dagens barriär, säger arkitekten Annika Palmborg, som växt upp i Hudiksvall.

Frågorna om OKB är många – nu öppnar kommunen specialsajt

Annika Palmborg och Göte Bohman har ett nytt gemensamt tunnelförslag.

En underjordisk perrong med rulltrappor upp till en station ovan jord i Tingshusparken, vid Kungsgatan, är huvudingrediensen i ett nytt tunnelförslag från henne och ingenjören och före detta kommunalrådet Göte Bohman.

Vid Reffelmansverket drar de spåret längre österut mot fjärden och passerar öster om Håstavillorna. I höjd med lokstallarna går tunneln in i berget, under Tingshusparken och ut ur tunneln vid Jysk/Dollarstore.

Så valdes tunnel bort – för dyrt och krångligt

Dubbelspåret fortsätter norrut genom Coop-rondellen, passerar strax intill Sofiedal och i en lång kurva österut passerar spåret sedan öster om Hagmyren.

– Vid Sofiedal blir det en bullerstörning, säger Göte Bohman.

Under byggtiden skulle också flera bostadshus behöva rivas, och även förskolan i Åvik och lekparken intill. Det skulle, enligt Bohman, gå att täcka över området igen när tunnelbygget är klart och bygga upp nytt.

Så här tänker sig Göte Bohman och Annika Palmborg en järnvägstunnel under Hudiksvall.

Tunneln skulle bli cirka 1400 meter lång. Från stationen är det cirka 450 meter till Guldsmeden och i tankarna finns även en andra uppgång från den underjordiska perrongen alldeles vid sjukhuset.

I måndags presenterade de förslaget för Trafikverket.

– De tyckte att det var ett väl genomarbetat förslag, säger Göte Bohman.

Men precis som andra tunnelförslag är markförhållandena ett stort frågetecken och en byggteknisk nackdel i Trafikverkets ögon.

Göte Bohman och Annika Palmborg ser många negativa konsekvenser med centralt dubbelspår, samtidigt som de anser att en central station är viktig.

Deras förslag tar hänsyn till sådant som spårlutning och passage över Hallstaåsen. Om det gamla spårområdet kan rivas frigörs mycket byggbar mark, till exempel öster om Lillfjärden.

Kommentar – Hudik är värt mer än bara nej

Till de större nackdelarna hör att det varken finns plats för så många parkeringsplatser i markplan eller för en busstation vid stationen. Palmborg och Bohman ser dock en möjlighet att det går att gräva ned ett p-hus.

Deras motiv till att ta fram ett eget tunnelförslag, är att de ser för många negativa konsekvenser med centralt dubbelspår längs dagens räls. Det handlar om buller, avstänging av gator och att värdefulla stadsmiljöer rivs.

Samtidigt är de helt överens om att en central station är mycket viktig och anser att de i Tingshusparken har hittat ett bra centralt alternativ.

– Men mycket måste studeras mer, säger Annika Palmborg.

Stadshotellets ägare vill inte riva: "Folkomrösta om dubbelspår"

Men Trafikverket säger kategorisk nej till tunnelförslag. De utredar bara två skarpa alternativ, ett västligt och ett östligt. Så varför ens skissa på ännu ett tunnelförslag?

– För oss vore det att förstöra stan att gå i öster, säger Göte Bohman.

Som arkitekt har Annika Palmborg annars inget principiellt emot att riva byggnader för att bygga nytt.

– En stad måste kunna förändras. Men det ska vara till det bättre, säger hon.

Även västlig Ostkustbana har ett pris – konsekvenser ska snabbutredas

Få koll på vad som händer i din närhet med vår nya app:

Här kan du ladda hem helahälsinglands iPhone-app.

Här kan du ladda hem helahälsinglands Android-App.

Har du redan appen? Då ska du uppdatera den i din telefon för att få alla nya funktioner!

Mer läsning

Annons