Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Slappare säkerhet för husbilar: "Inte mycket som håller ihop dem"

När två personer i en husbil omkommer, som i olyckan i Jättendal i onsdags, är det lätt att ställa frågan, hade de haft större chans att överleva i en personbil?

Annons

Vi frågade Tommy Pettersson på Trafikverkets krocklaboratorium. Är en husbil lika säker som en personbil?

– Spontant skulle jag säga att en husbil inte är lika säker som en personbil, med avseende på krocksäkerhet. Mycket grovt förenklat kan man säga att det finns två typer av husbilar, dels de som är byggda på en pickup eller annan typ av chassi med en förarhytt eller kupé, med en husbilsdel påbyggd. De har ett chassi och har en viss krocksäkerhet. Sedan finns det husbilar som är byggda från scratch, de är byggda med en liknande teknik som för husvagnar, alltså med en sandwich-teknik. De är vanligtvis av den större modellen och vid en krock är det förmodligen inte mycket som håller ihop dem, säger Tommy Pettersson.

Husbilar har inte samma krav på krocktester som personbilar.

Krocklaboratoriet är en del av Statens väg- och transportforskningsinstitut och utför krocktester på personbilar, men Tommy Pettersson och hans kolleger har inte utfört några krocktester på husbilar. Varför? Det behövs inte.

– Det utförs krocktester bland annat på frivillig väg av husbilstillverkare, men mig veterligt finns inga krav uppställda. VTI, är ett provande och forskande institut, VTI talar inte om hur det skall vara. Transportstyrelsen är föreskrivande myndighet, så i frågan om krav rekommenderar jag att du vänder dig till Transportstyrelsen, säger Tommy Pettersson.

Sagt och gjort, vi frågade Pasi Paavola som är chef för fordonsgodkännande på Transportstyrelsen.

Varför finns det inga krav på krocktester för husbilar?

– Det är lite generaliserat att säga att det inte finns krocktester för husbilar. Det beror på vad man menar. Det finns krav på tester för förankring av bilbälten, fastsättning av säten, och tester av hur styrmekanismen beter sig vid en krock, så att ratten inte ska tränga in och klämma föraren. Men om du har en vanlig personbil under 2,5 ton utförs frontal-och sidokollisionstest. Det är en husbil befriad från.

Varför då?

– Testerna är utformade för två personbilar som krockar med varandra. Bland annat används en aluminiumkälke för att simulera en bil. I en husbil sitter föraren i regel högre upp, så testet skulle inte bli så relevant för en husbil om kälken krockar nedanför.

Men kan man inte ha ett test som är anpassat för husbilars form?

– Jo, det kan man givetvis ha. Men det måste bestämmas i Geneve. Det är harmoniserade regler för hela EU.

Om det skulle bli samma säkerhetskrav för husbilar som personbilar tror Tommy Pettersson på krocklaboratoriet att husbilarna skulle kosta mer.

– Min spontana reaktion på om husbilar skulle ha samma krav som personbilar, är att de skulle vara mycket dyrare än vad de är idag. Personbilar genomgår mycket omfattande tester, men de görs också i mångdubbelt större upplagor, vilket gör att kostnader för testerna kan slås ut på många fler exemplar.

Mer läsning

Annons