Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nattågen kan bli färre – Trafikverket utreder

Inte självklart med samma trafik som i dag. Trafikverket ser tre olika möjligheter.

Annons

Nattågen har tidigare varit hotade. För några år sedan var det på gång att minska antalet nattåg till ett tåg per dygn i vardera riktningen.

Nu har nattågens framtid mellan Narvik och Stockholm utretts igen.

Det kan bli färre nattåg till Norrland i framtiden.

Tre alternativ pekas ut i rapporten:

1. Att fortsätta med två tåg i vardera riktningen per dygn.

2. Att trafikera med ett tåg i vardera riktningen per dygn.

3. Att köra två tåg i vardera riktningen under högsäsong och ett tåg under lågsäsong.

– Att minska utbudet eller att avgränsa nattågen till vissa säsonger skulle vara ödesdigert för jobb och tillväxt inom den betydelsefulla turismnäringen, säger Ingela Bendrot, vd för bolaget Nya Ostkustbanan, i ett pressmeddelande.

Hon anser även att nattågens standard och bekvämlighet bör förbättras för att locka fler resenärer.

Läs även: Bolaget kraftsamlar – så ska arbetet med dubbelspår på Ostkustbanan bli klart fortare

Det går inte att kommersiellt köra nattågstrafiken till övre Norrland, enligt Trafikverket. För att upprätthålla trafiken har staten därför ett avtal med SJ Norrlandståg och betalar 100 miljoner kronor per år, vilket ska vara cirka en tredjedel av omsättningen.

Fördelen med alternativ ett är att det lättare går att nå olika resmål i Norrland och det är viktigt för turistnäringen. Nackdelen är kostnaden.

I det andra alternativet skulle kostnaden minskas, men tillgängligheten skulle försämras och resandet skulle även minska. Och under högsäsong skulle kapaciteten inte räcka till.

Läs också: Infrastrukturministern om nattågen: Köp biljetter i stället för att bara protestera

Fördelen med det tredje alternativet uppges i utredningen vara att tågoperatören kan minska kostnaderna under lågsäsong. Alternativet kräver nära samarbete med turistnäringen för att klargöra vad som ska omfattas av högsäsong.

Det finns heller inget som hindrar en tågoperatör att köra fler tåg även under lågsäsong.

Utredningen förordar inget av alternativ utan väntar på remissvar.

Det nuvarande avtalet går ut i december 2018. Först efter det kan det alltså bli fråga om några förändringar i nattågstrafiken.

Få koll på vad som händer i din närhet med vår nya app:

Här kan du ladda hem helahälsinglands iPhone-app.

Här kan du ladda hem helahälsinglands Android-App.

Har du redan appen? Då ska du uppdatera den i din telefon för att få alla nya funktioner!

Mer läsning

Annons