Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommentar: Man hör det man vill höra

Dörren till en liten balkong stod öppen i Rådhussalen. Fullmäktige var samlat och en forskare började föreläsa om modern stadsutveckling.

Annons

Arkiv/Montage

Då hördes plingandet för bomfällningar vid järnvägskorsningarna.

Vice ordförande Sven-Åke Thoresen reste sig och stängde dörren. Plinget hördes knappt, om ens alls, och strax mullrade det dovt när tåget passerade rakt under salen.

Det fick mig att efteråt tänka på att ibland hör man det man vill höra.

Spårdebatten handlar för många debattörer om störande tågbuller. Men det ständiga bakgrundsbullret från biltrafiken, varför ses inte det ett problem undrar andra.

Tillgänglighet är det absolut viktigaste för att skapa en attraktiv stad, säger forskaren.

Men självklart ska inte buller och barriärer bara accepteras.

Antingen, säger forskaren, kan man då välja att lyssna på dessa problem och se hinder – eller se möjligheter och lösningar.

Flera politiker och partier är osäkra på vilket ben de ska stå på.

Läs även: Trots kritik – Löthstam övertygad om centralt stationsläge

Ett centralt stationsläge är även en betydelsefull faktor i att skapa en hållbar stad, där folk bor och arbetar centralt och ställer bilen hemma och pendlar med tåg.

Ska det bli dubbelspår väster om stan eller genom stan?

Men inte ens inom Miljöpartiet är alla beredda att acceptera eller försöka minimera tågbuller och barriärer för att få behålla centralt stationsläge. Några lägger hellre en ny station i Furulund.

Även inom Moderaterna är man oeniga. Både MP och M ska ta ställning senare i oktober efter Trafikverkets information om sin utredning om de två spåralternativen.

Richard Schleenvoigt (M) ville i alla fall veta i meter vad som räknas som ett centralt stationläge, för i debatten sägs det att Furulund inte ligger så mycket längre bort.

Men det går inte riktigt att säga i meter vad som är centralt eller externt, enligt forskaren Carl-Johan Engström.

Läs även: Kommentar – Hudik är värt mer än bara ett nej

För det handlar helt enkelt om hur folk uppfattar ett avstånd och det beror i sin tur mycket på vad som händer på vägen till stationen och vad som finns runt den.

Man hör det man vill höra.

Järnvägsrälsen går under Kulturhuset.

Det fanns politiker som först uppfattade att forskaren förespråkade en station i Furulund. Andra politiker uppfattade helt riktigt tvärtom. På en direkt fråga från Sven Bergström (C) sa forskaren att han rekommenderar det centrala stationsläget.

Läs även: Kommentar – Kyss tunnlar adjö

Frågan är vad Trafikverket tänker lyssna på, vad ska avgöra valet av korridor. Enligt Carl-Johan Engström krävs en stor politisk enighet om ett tydligt mål för att ha en chans att fånga Trafikverkets öra.

Just nu känns det i alla fall mycket oklart om den enigheten finns.

Få koll på vad som händer i din närhet med vår nya app:

Här kan du ladda hem helahälsinglands iPhone-app.

Här kan du ladda hem helahälsinglands Android-App.

Har du redan appen? Då ska du uppdatera den i din telefon för att få alla nya funktioner!

Mer läsning

Annons