Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hon stoppades på bussen: Föraren hänvisade till explosionsrisk

Explosionsrisk sa föraren som stoppade Karin Jonsson från att ta stadsbussen till Bromangymnasiet. Batteriet i permobilen kunde explodera hävdade föraren.

Annons

- Jag känner mig faktiskt kränkt, säger Karin Jonsson, Hudiksvall.

Karin Jonsson, Hudiksvall är besviken på kollektivtrafiken.

Läs mer: Dålig tillgänglighet enligt kunderna

Karin Jonsson jobbar i Bromangymnasiets bibliotek. Det var dit hon skulle denna måndagsmorgon. Hon använder permobil för att förflytta sig och morgonbestyren tog litet längre tid än vanligt, så att hon missade sin ordinarie skjuts. Karin Jonsson tog sig därför till Kanalparken för att åka med X-trafiks stadsbuss med avgång kl 09.

Linje 3 i Hudiksvalls stadstrafik drivs av X-Trafik och körs av Mohlins bussar.

Läs mer: Tredje gången gillt för ny busshållplats

Men när Karin Jonsson bad föraren om hjälp med handikapprampen för att komma ombord blev det stopp. Föraren uppgav att han inte kunde låta henne åka med av säkerhetsskäl eftersom batterierna kan explodera.

– Jag blev ledsen och kände att, vad gör jag nu om det är så att jag inte får åka buss längre, säger Karin Jonsson.

Så smånningom kom hon till jobbet genom egen försorg.

– Det känns så oansvarigt att hänvisa till explosionsrisk. Karin ska ju använda permobilen hela dagen. Tänk om hon varit av den orolig typen när någon hävdar säkerhetsskäl, säger assistenten Sandra Karlstrand.

Karin Jonsson med assistenterna Sara Söderlund och Sandra Karlström.

Läs mer: Fastighetsägare om bostädernas tillgänglighet: "Vi var inte så bra som vi trodde"

- Vi kan inte göra någonting annat för henne än att be om ursäkt, säger Micke Sundlöf som är fordonsansvarig vid Mohlins bussar i Ljusdal.

Företaget är den underleverantör som kör stadstrafiken i Hudiksvalls tätort. X-Trafik har tydliga regler för vad för slags service som underleverantörerna ska erbjuda passagerarna. Det gäller även passagerare som använder rullstolar eller permobiler.

- Jag beklagar, självklart skulle hon fått åka med den bussen, säger Micke Sundlöf .

Regler säger att rullstolsrampen ska klara vikter upp till 350 kilo, så ekipage som väger mer kan inte tas ombord. Det finns också regler som säger att permobiler inte får blockera utrymningsvägar och att den ska transportsäkras under färd.

Rullstolsrampen vid bakre ingången måste dras ut manuellt av stadsbussens förare.

Allt detta är regler som Karin Jonsson förstår och accepterar. Totalvikten för henne och permobilen är inget hinderför att åka med stadsbussen.

- Naturligtvis är hon välkommen att åka med oss. Det här med explosionsrisk är något som vår chaufför hade med sig från en tidigare arbetsgivare. Han har sagt fel, han vet det nu och i övrigt är det bara att beklaga, säger Micke Sundlöf.

Han fortsätter och förklarar att föraren samtidigt borde ha upplyst Karin Jonsson om att vända sig till X-Trafiks beställningstrafik för att kunna göra sin resa på annat sätt. Föraren borde därefter ha hjälpt henne att kontakta X-Trafik förklarar Micke Sundlöf.

På måndag är det två veckor sedan Karin Jonsson nekades åka kollektivt och hon har inte gjort något nytt försök än.

– Men jag tänker prova att åka buss, eftersom de ber om ursäkt, säger Karin Jonsson.

Mer läsning

Annons