Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Forskare: Stationen behöver liv och rörelse

Städer har byggts upp runt järnvägsstationer. Centrala stationer ger positiva effekter, externa lägen kan rent av ge negativa effekter för en stads utveckling, enligt forskningen.

Annons

Det centrala stationsläget med ett dubbelspår genom stan, är det alternativ med störst potential för Hudiksvalls framtid, anser forskaren Carl-Johan Engström vid Institutionen för samhällsplanering och miljö, KTH.

Stationsläget anses av många politiker vara viktigare än olägenheten med tåg genom stan.

Läs även: Station i Iggesund ett måste för orten

Sedan inser han att det alternativet även innehåller negativa aspekter.

– Det är besvärligheter som måste lösas.

Carl-Johan Engström säger att det finns tre perspektiv som Hudiksvall måste ta med i beräkningen för dubbelspår. Om alla tre uppfylls gynnas staden på bästa sätt.

Vilket läge ger den bästa uppkopplingen till regionen som helhet? Vilket läge är bäst för den lokala utvecklingen? Och slutligen måste det skapas en attraktiv och levande miljö runt stationen.

– Det går inte bara att slå upp några lådor. En välfungerande station är inte bara liv och rörelse i transporter.

Det handlar om att det ska finnas både handel och bostäder runt stationen.

Läs även: Stationsnära lägen allt hetare

Det finns erfarenheter från orter där externa stationslägen har byggts, till exempel Söderhamn och Falkenberg. Det har visat sig att de lägena inte har spelat någon roll eller rent av en negativ roll för stadsutvecklingen.

En station placerad någonstans i nordväst, i Furulundsområdet vid Beijer bygghandel och Lidl, räknas i det här sammanhanget som ett externt läge i förhållande till stadskärnan.

Fler godståg genom stan och större barriäreffekter, oroar kritikerna mot centralt dubbelspår.

I en forskningsantologi som heter Den attraktiva regionen ser författarna att det finns en risk att externa lägen drar till sig handelsetableringar som konkurrerar med stadskärnan. Det blir även svårare att skapa ett hållbart resande eftersom fler tar bilen till stationen.

I centrala stationslägen noteras positiva effekter på stadens utveckling. En ökad tillgänglighet gör att fler människor besöker stadskärnan och när den fylls med folkliv skapas ett underlag för kaféer, shopping och kultur.

Ett externt stationsläge innebär en uppförsbacke, enligt Carl-Johan Engström. För att det ska bli riktigt bra, måste i princip stadskärnan flyttas och det är inte det lättaste.

– Det tar några hundra år, säger Carl-Johan Engström.

Carl-Johan Engström ser historisk på hur järnvägen faktiskt har fått samhällen att växa upp och frodas när järnvägsnätet började byggas ut i slutet av 1800-talet. Där finns Alvesta och Katrineholm, men även Bollnäs som hamnade längs den viktiga Norra stambanan med en tvärförbindelse ut till Söderhamn och kusten.

– Man kan se att där korsningar uppstod, uppstod nya samhällen.

Läs även: Ny stadsdel attraktivt för hela länet

Samhällsekonomiska kalkyler är bra för att mäta tidsvinst, enligt Carl-Johan Engström. Om till exempel X antal människor vinner Y antal minuter, kan det omvandlas i krontal. Däremot mäts inte regional utvecklingspotential.

– Det blir lösa bollar runt den hårda matematiska kärnan.

Utvecklingspotentialen uttrycks istället med hjälp av nyttokalkyler. Hur många fler bostäder är det till exempel rimligt att anta att ett dubbelspår med central station kommer att bidra till. Eller mer konkret: Kommer utvecklingen av Västra hamnen att få en skjuts.

Diskutera lokala politiska nyheter på Facebook i gruppen Politik i Hudiksvall. Sök upp gruppen eller klicka här !

Mer läsning

Annons