Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Diagnoserna där killar är norm: ”Tjejer uppvisar inte adhd på det sättet som vi lärt oss"

Tjejer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är svåra att identifiera enligt Barnombudsmannens senaste rapport. Det innebär att stöd och diagnos kan utebli eller försenas.

Annons

Barnombudsmannens enkät visar att det finns brister och saknas kunskap hos skolpersonalen om barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, NPF.

Läs mer: Kämpar för en utredning: "Måste jag hoppa framför tåget för att få hjälp?"

Därför kräver Barnombudsmannen nu att högskoleförordningen ändras så att alla lärare får den utbildning som behövs för att möta barn med den här problematiken.

En handuppräckning kan verka enkel, men det är den inte för alla.

Enligt rapporten så är det svårare att identifiera NPF hos tjejer än hos killar. Det här är någonting som Anneli Nielsen, universitetslektor i pedagogiskt arbete på Umeå universitet, tror kan bero på samhällets normer och att diagnoskriterierna i många fall är konstruerade utifrån en pojke som norm.

Läs även: "Psykisk ohälsa smittar inte"

– Jag tänker att det bland annat är de som ligger till grund för att man missar att sätta en korrekt diagnos på tjejer, för de uppvisar inte adhd på det sättet som vi lärt oss att adhd uttrycks, säger hon.

Stilla och fokuserat fungerar inte för alla barn.

Rapporten beskriver hur killar och tjejer bemöts på olika sätt i klassrummen. Tjejer som bryter mot normen genom att vara högljudda och bråkiga har skolan svårare att bemöta än killar med samma beteende.

Läs också: Dags att sluta skämmas

– Grundföreställningen i skolan är givetvis präglad av de stereotypa föreställningarna om kön och hur tjejer och killar borde uppträda, säger Anneli Nielsen.

I hennes forskning har hon mött tjejer med NPF. De berättar att de känner sig osynliga i skolmiljön, att ingen uppmärksammar dem och deras behov.

Elever berättar att de känner sig osynliga och utanför gemenskapen.

– Tjejerna jag träffade berättade att de inte fick den stöd och hjälp som de efterfrågade, istället blev de betraktade som problem. De fick komma till en kurator eller så fick de ingen hjälp alls. Det var så de upplevde det, säger hon.

Tjejers sätt att inte agera normativt, uppfattas ofta som ett tecken på dåligt självförtroende. De erbjuds stöd som är riktad mot deras personlighet medan killar oftare får stöd som är relaterade till deras skolsvårigheter.

Vad är NPF, neuropsykiatrisk funktionsnedsättning?

NPF är ett samlingsnamn för en rad olika funktionsnedsättningar. De vanligaste är ADHD, ASD/Aspergers syndrom och Tourettes syndrom. Diagnoserna är närbesläktade och det är vanligt att samma person har ett flertal diagnoser.

I en reportageserie på helahalsingland.se

Kan du i veckan läsa om fyra olika personer som berättar sin historia om hur det är att leva med NPF.

Mer läsning

Annons