Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Buddhistisk meditation i Hudiksvall: "Jag tror att människor har ett behov av andlighet"

Allt färre har en positiv inställning till kristendomen samtidigt som acceptansen till buddhismen ökar, visar den senaste SOM-undersökningen. I Hudiksvall träffas en grupp intresserade för att meditera och lära sig mer om buddhismen.

Annons

På en gräsmatta utanför studieförbundet Vuxenskolan i Hudiksvall samlas en blandad skara av människor för att meditera tillsamans. De kallar sig för Hudiksvalls Triratna sangha, eller triratna-gemenskap som man också kan kalla det. Det är genom meditationsledaren Viktor Bäckström-Cook och hans engagemang för buddhistiska gemenskapen Triratna som de ska lära sig mer om buddhismen. De slår sig ner på gräsmattan och han förklarar att de ska gå igenom fyra stadier av andningsövningar, alla med målet att träna sinnet.

– Försök fokusera på det som känns, både fysiskt och mentalt, förklarar Viktor Bäckström-Cook och sen sluter de ögonen.

Det blir tyst på gräsmattan och deltagarna intar olika positioner, någon sätter sig med benen i kors, en annan på en stol. Det blir lugnt och stilla.

29 procent av svenskarna som deltog i SOM-undersöknigen från hösten 2015 är positiva till buddhismen. Undersökningen är framtagen av Göteborgs universitet och mäter bland annat svenskarnas inställning till olika religioner. Den visar att den positiva inställningen till kristendomen minskar samtidigt som intresset för österlänska religioner ökar.

– Jag tror att det har mycket att göra med att man börjar tappa tron på en skapargud och den kristna tron. Jag tror att människor har ett behov av andlighet och då tror jag att buddhismen passar jättemånga, säger Viktor Bäckström-Cook.

Viktor Bäckström-Cook är buddhist sen några år tillbaka.

Han är själv buddhist sedan en tid tillbaka. Han växte upp i Bjuråker och fann sitt intresse för buddhismen under lektionerna i religionsvetenskap på gymnasiet. Efter det åkte han till Oslo och träffade andra med samma intresse. Idag är han tillbaka i Hudiksvall och lär ut buddhism och meditation.

– Triratna kallas en västerländsk gren av buddhismen, den har varken ett starkt munk- och nunneideal eller är en tradition som bara är rent akademisk eller filosofisk, förklarar han och säger att eftersom gruppen nu håller till på studieförbundet Vuxenskolan så är det en mer sekulär version av buddhismen som de utövar.

En gång i veckan träffas gruppen för att meditera tillsammans.

Vissa väljer att kalla buddhismen för en livsåskådning eller filosofi för att undvika religionsbegreppet, men Viktor har ingenting emot att kalla Buddhismen för sin religion.

– Jag ser det som en religion, men det beror på vad man lägger i begreppet. Det finns ingen skapargud inom buddhismen men om man ser på religion som att man tror det finns något mer än det uppenbara så är det en religion för mig.

Men alla som deltar i meditationen är inte buddhister, snarare tvärtom. Av de nio deltagarna i kursen är det nästan bara Viktor och en till som identifierar sig som buddhister, de andra är bara där av rent intresse för buddhismen och meditationen. En av dem är Stig Kristoffersson.

– Jag tror inte på religioner, det är ett påhitt. Det här är mycket mer fritt, säger han.

– Jag gillar budskapet med buddhismen. Vänlighet och kärleksbudskapet, att komma ifrån lidande och få lugn genom meditation. Det handlar inte om ifall jag blir upplyst eller inte, men jag tycker att det är bra att kunna skala av problem.

Stig Kristoffersson gillar det buddhistiska budskapet.

Trots en viss minskning är kristendomen fortfarande den mest uppskattade religionen där 45 procent av de som svarade på undersökningen var positiva. Men under de senaste åren har det skett en viss försvagning. Enligt undersökningen finns det ganska stora skillnaden i vad olika åldersgrupper tycker om religionerna. Yngre är mer positiva till ateism och högutbildade är mer positiva till de nya svenska religionerna, det vill säga vad SOM-undersökningen kallar alla världsreligioner förutom kristendomen.

– När man definierar buddhismen som en religion slår jag lite bakut. Religion är auktoritärt, min släkt var kristna och det fanns så mycket regler. Här är det mer upp till en själv. Till exempel karma, vad det blir av en handling, det är upp till mig, säger Stina Eriksson som är en av deltagarna.

Stina Eriksson är en av medlemmarna i gemenskapen, eller sanghan som det kallas inom buddhismen.

Hon berättar att Triratna Hudiksvall är en fin plattform att mötas på. Här träffas olika typer av människor men med ett gemensamt intresse av meditation. Hon förklarar att meditationen också hjälper henne i sitt vardagliga liv.

– Jag tror inte det primära är att det är just buddhism. Många av oss kanske går hit för att komma ifrån vardagen och hitta en plats i sig själv av icke-dömande, som jag upplever är väldigt givande. Men också insikten om att allt går över.

Under meditationen är kontrasterna påtagliga. Här samlas en grupp svenskar runt en liten buddhastaty i lugn och ro, på bilvägen en bit nedanför susar ett gäng motorcyklister förbi. Men ingen störs, alla behåller lugnet och tystnaden.

Buddhastatyn tar plats på gräsmattan utanför Studieförbundet vuxenskolan.

Mer läsning