Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brister i postutdelningen: "Blir det fel i sorteringen så blir det fel hela vägen"

Ett vilset brev kan vara förödande för mottagaren. Den senaste krisrapporten från Post- och telestyrelsen vittnar om att postutdelningen idag är bland den sämsta någonsin.

Annons

Post- och telestyrelsen pekar på att det har varit brister i postutdelningarna. Omorganiseringar på Postnord kan vara anledningen.

Postutdelningen brister och endast cirka 90 procent av förstaklassbreven skickas vidare som de ska, enligt Post- och telestyrelsen. Klagomålen som kommit in har främst handlat om försändelser som inte kommer fram eller brev som hamnar hos grannar. Men enligt Kenneth Bergsten, Postnords regionchef för Norrland, är det inte ett problem i Hälsingland.

– I Norrland har vi inte alls de problem som spelats upp i pressen. Sundsvalls tidning har till exempel varit ute och testat oss och då hade vi 100 procent i kvalitet, jag vågar säga samma sak om Hälsingland, vi sköter det väldigt bra, säger han.

Inte heller Håkan Wallin, produktionschef på Postnord i Hudiksvall, tycker att kritiken stämmer överens med lägesbilden i kommunen.

– När det är problem får vi kundreaktioner omgående. Men just här och just nu har det inte skett i någon större utsträckning, allt rullar på bra, säger han.

Inga problem med utdelningen i Hudiksvall enligt Håkan Wallin, produktionschef.

Tomas Boström, förhandlingsansvarig för Seko Posten i Norrland, håller inte med cheferna. Han menar att det är svårt att säga att bristerna inte gäller i Norrland, eftersom att utredningen var rikstäckande.

– Vad är deras definition av bra? Att det är mindre dåligt? Jag kommer från den gamla post-tiden då allt skulle vara 100 procent och man ibland kunde hamna nere på 97. Nu har vi varit nere i 80 procent i kvalitén, det är väldigt dåligt, säger han.

En förklaring till att det idag brister i utdelningen kan vara den omorganisering som pågått inom Postnord den senaste tiden. Tidigare arbetskraft ersätts med sorteringsmaskiner och brevbärarna har istället längre turer utomhus. Tomas är kritisk till maskinsorteringen.

– Teorin stämmer inte med praktiken, blir det fel i sorteringen så blir det fel hela vägen, säger han.

De vanligaste klagomålen till Post- och telestyrelsen handlar om att breven hamnar hos grannen, eller inte kommer fram alls.

Läs mer: Brevbärare vittnar om en tuff arbetsmiljö

Breven som kommer in till postkontoren ska nu alltså vara sorterade i gångordning av en maskin, istället för manuellt av brevbärarna som det var förr. När en lantbrevbärare ska dela ut sin post kan det innebära att ett brev som hamnar i fel ordning kanske skulle ha delats ut flera kilometer tidigare, då finns det sällan tid för att vända om. Inne i stan kan det bli det tungt och bökigt i trapphusen.

– Det är betydligt sämre nu med tungt arbete och en annan arbetsprocess, brevbärarna plockar från fyra flöden, att gå i trappor och hålla reda på fyra flöden är inte så lätt, säger Tomas Boström.

Läs mer: Oro bland brevbärare: "Omorganisation innebär fysiska och psykiska konsekvenser"

Han är noga med att säga att själva utdelningen av den enskilda brevbäraren inte är sämre, men de har mycket att hålla reda på och turerna tar lång tid.

– Det är uppenbart att det inte hänger på den enskilda brevbärare, kunderna som ser att de är ute vid sex-tiden på kvällen förstår att de gör vad de kan. Men det är klart man kan få höra kommentarer som "var är posten på väg, de går inte längre att lita på", men det kommer främst från företagskunder då.

Men enligt regionchefen Kenneth Bergsten så har förändringarna gått bra i området.

– Vi gör ständiga förbättringar varje dag och försöker skapa förståelse hos personalen om att det är andra förutsättningar på arbetet idag än vad det var förr. Volymen har minskat kraftfullt och vi har förändrat våra metoder, men det har gått bra i det här området. Vi har trogen och stabil personal och kunniga medarbetare, säger han.

Det är längre turer utomhus och kortare sorteringstid för brevbärarna.

Läs mer: Ingen postutdelning – drygt tusen hushåll drabbade i ett av Edsby-distrikten

Post- och telestyrelsen säger att man nu börjar få bukt på problemen i utdelningen.

– Det jag kan säga nu är att man har vidtagit åtgärder för att rätta till problemen och nu har man börjat få upp kvalitén igen. Det är viktigt att långsiktigt ha en hög kvalité för att man inte ska sluta skicka brev, säger Sten Selander, chef för postavdelningen på Post- och telestyrelsen.

Få koll på vad som händer i din närhet med vår nya app:

Här kan du ladda hem helahälsinglands iPhone-app.

Här kan du ladda hem helahälsinglands Android-App.

Har du redan appen? Då ska du uppdatera den i din telefon för att få alla nya funktioner!

Mer läsning

Annons