Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Briggen Tre Kronor seglar med personligt ansvar: "Det ger folk rätt känsla för fartyget

Vi fick besöka på Briggen Tre Kronor som just nu ligger i Hudiksvalls hamn. Vill du följa med ombord på det 47 meter långa segelfartyget som är nybyggt men i gammal stil?

Annons

Den tvåmastade briggen Tre Kronor går nästan alltid som ett skolfartyg. Just nu finns det tio elever ombord från Marina läroverket i Stockholm, förutom besättningen som består av tolv personer.

Läs mer: Segelfartyg har lagt till i Hudik - ska lära om Östersjön

När idén föddes att bygga ett segelfartyg efter gammal förlaga, så valdes örlogsbriggen Gladan. Det var alltså ett militärt skepp men disciplinen ombord på Tre Kronor följer inte militärt mönster.

Briggen Tre Kronor i Hudiksvalls hamn

Läs mer: Briggen Gerda köpt av bilhandlare i Ljusdal

Läs mer: Bilhandlarna hittade köpare till briggen Gerda

I stället framhåller kapten Allan Palmer en civil sjöfartskultur som ger utrymme för personliga initativ kopplat till ett personligt ansvar.

– Vi har fått till en stämning här ombord som är utvecklande. Vi ger människor ansvar och det är riktigt framgångsrikt för det ger folk rätt känsla för fartyget, säger Allan Palmer.

Öppet skepp på briggen Tre Kronor lockade många besökare till Hudiksvalls hamn på tisdagen.

Det fanns ursprungligen en utbildningstanke med Tre Kronor inriktad på en nivå mellan gymnasiet och Sjöbefälsskolan som kombinerade praktik och teori.

I dag ägs briggen av en förening som i sin tur driver verksamheten genom ett aktiebolag.

I maskinrummet finns en sexcylindrig motor på 400 hästkrafter. Det finns också en oljeeldad värmeanläggning och varmvattenberedare ombord.

Själva briggen drivs till störrre del av vind i seglen, men den är också byggd med en sexcylindrig Scaniadiesel på 400 hästkrafter. Det behövdes på seglatsen till Hudiksvall då havet till stor del låg spegelblankt.

Seglingen in mot Hudiksvall på tisdagen gick långsamt, vilket också kan beskrivas som 2-3 knop. Men briggen tog sig nästan in till Malnbaden på segel. Kaptenen uppskattar att i normala fall seglas Tre Kronor på åtta av tio sträckor, men de senaste veckorna har det varit högtryck och litet vind. Då används motorn i högre utsträckning.

Propellern är svenskkonstruerad så att den kan vikas för att minska dess bromsande effekt under segling.

Med en längd på däck som är 36 meter, och inklusive master 47 meter lång, så går det också åt mycket rep. Gissningsvis en kilometer, men ingen har mätt. Mycket på båten är gjort för att vara så autentiskt som möjligt. Men rep och segel är tillverkade i konstmaterial. Det är arbetsbesparande i jämförelse med naturliga material.

– Som nu när vi just lagt till, om det hade varit tyg i seglen hade vi blivit tvungna att hänga dem på tork för att undvika mögel. Det hade varit att ta autenciteten ett steg för långt, säger Allan Palmer.

Han är också den som ritat riggen på Tre Kronor, där masterna är tillverkade i fura och lärk.

När briggen Tre Kronor lagt till i Hudiksvalls hamn inn ebär det tid för underhållsarbeten i riggen.

Tre Kronor är inte ett fraktfartyg utan det är byggt för att transportera passagerare. Det innebär att det finns inga fuktiga lastutrymmen så som det hade gjort på ett fraktfartyg på artonhundratalet. Inifrån blir skrovet uppvärmt och torrare vilket förväntas ge Tre Kronor ett betydligt längre liv.

Ett träfartyg på artonhundratalet hade en livslängd på runt femtio år. Fartyg med längre livslängd har ofta genomgått en grundlig renovering där en stor andel av träet är utbytt.

– Det är ju svårt att bevara trä i våta miljöer. Men vi tror att Tre Kronor är byggd för att hålla i hundra år, säger Allan Palmer.

Så, nu har du kanske blivit sugen på att bygga din egen brigg? Då kan det vara på sin plats att berätta att försäkringsvärdet på Tre Kronor är 50 miljoner kronor.

– Men det skulle inte räcka för ett nybygge av den här kvaliteten. Så mycket av arbetet är utfört på ideell grund och detaljerna är noggrant utformade. Exempelvis är alla luckor riktiga spegeldörrar, säger kapten Alla Palmer på briggen Tre Kronor af Stockholm.

Få koll på vad som händer i din närhet med vår nya app:

Här kan du ladda hem helahälsinglands iPhone-app.

Här kan du ladda hem helahälsinglands Android-App.

Har du redan appen? Då ska du uppdatera den i din telefon för att få alla nya funktioner!

Mer läsning