Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Betongtråg längs kanalen avfärdas – flera byggnader skulle behöva rivas

Ett privat tunnelförslag anses ge alltför stora konsekvenser för Hudiksvall.

Annons

I förslaget som kommer från Kelvin Ekeland, Norrbo, skulle dubbelspåret sänkas ned i tråg och läggas väster om tågstationen.

Läs även: Vi ska styra vårt Hudik

Att lägga dubbelspår längs kanalen är inget bra försalg enligt Trafikverket.

Kelvin Ekeland tänkte sig att dubbelspåret kan få plats mellan gamla Sundsvalls banken och Sparbankshuset. Men Trafikverket har tvingats utveckla grundidén och rita en lite annan spårlinje för att möta tekniska krav på dubbelspåret.

Spåret skulle då gå väster om gamla elverksbyggnaden och följa kanalen och Sundsesplanaden norrut och sedan svänga österut och långsamt stiga upp ur Lillfjärden.

Flera byggnader skulle behöva rivas, konstaterar Trafikverket, främst i kvarteret mellan Repslagargatan och Bankgränd, däribland gamla Sundsvallsbanken.

En skiss från Trafikverkets svar.

Att bygga långa betongtråg är negativt för kommande underhållsarbeten och tråget skulle dessutom sticka upp ur marken och bilda en barriär för gående och annan trafik.

Spåret skulle hamna cirka tre meter under Lillfjärdens yta, vilket innebär att betongtrågen då skulle sticka upp ur vattnet med mellan en och tre meter. Det är både komplicerat och dyrt att bygga tråg under vattnet och ett synligt tråg i Lillfjärden skulle påverka landskapsbilden negativt.

Ännu en gång avfärdas tunnel – berget ligger för djupt

Förslaget innebär även att spåret skulle skära sju meter ned genom Hallstaåsen. Det är både ett väldigt kostsamt och ett riskfyllt alternativ med tanke på vattentäkten, enligt Trafikverket.

Sammantaget, anser Trafikverket, att alternativet är sämre än de två alternativ som utreds.

Tveksamt värde av Moderaternas järnvägsenkät: "Ger oss en viss vägledning"

Mer läsning

Annons