Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Även västlig Ostkustbana har ett pris – konsekvenser ska snabbutredas

Det västliga OKB-alternativet får en rad direkta konsekvenser för berörda företagare och skattebetalarna.

Annons

Debattens vågor går höga i frågan om var dubbelspåret ska dras.

Det finns bara två alternativ kvar i utredningsprocessen: antingen genom stan längs nuvarande spår eller i ett västligt alternativ med en ny station i Furulundsområdet.

Mer tid ges åt OKB – infomöten med Trafikverket i oktober

Kritikerna mot det centrala dubbelspåret är framför allt kritiska mot fler godståg genom stan.

Många höjer rösten emot det centrala alternativet. Men även det västliga förslaget kommer sannolikt att innebära negativa konsekvenser för flera företag, skattebetalarna och närboende.

Nu vill kommunstyrelsens ordförande Mikael Löthstam (S) att kommunchefen snabbutreder vad det västliga alternativet kan komma att innebära.

*Vad kommer en ny järnvägsstation med nytt resecentrum kosta kommunen?

*Hur kommer företagen i områdena Furulund, Fors och Tuna att påverkas? Var kan kommunen erbjuda mark om verksamheter tvingas flytta?

*Vilka blir konsekvenserna för rekreationsområdet väster om Håsta? Och hur skulle ett västligt dubbelspår med dess barriäreffekter påverka en framtida utvecklingen av staden västerut?

*Hur kommer Hagmyrens verksamhet och hästnäringen i området att påverkas av västlig dragning av spåret?

*Hur påverkas och skyddas kommunens vattentäkt i Hallstaåsen.

Dubbelspår genom centrala Hudik är nödvändigt för hela Hälsingland

Ett västligt dubbelspår kan även få konsekvensen att det inte blir kvar någon station i centrala Iggesund, om Trafikverket väljer den lösningen.

Partierna har varit eniga i kommunstyrelsen, men alla medlemmar tycker inte lika. Moderaterna ventilerar därför frågan på ett möte på måndagskvällen.

– Även det västra alternativet innebär många, många rivningar av fastigheter, säger oppositionsrådet Jonas Holm (M) och spår att många på väster kommer att vakna när de inser hur nära ett västligt dubbelspår kommer att dras bostadsområdena.

Över hundra yttranden om förslaget på dubbelspår genom Hudik: "Lite ovanligt"

Jonas Holm varnar för att fastna i en fråga om kostnader.

– Jag tycker att det är lite fel om man i första hand tänker på vad det blir för kostnader för kommunen, säger han och påpekar att det handlar om ett beslut med väldigt långsiktiga konsekvenser.

En central järnvägsstation är viktigast anser de som förespråkar det centrala dubbelspåret.

Även inom till exempel Centerpartiet har medlemmarna olika uppfattningar i frågan, berättar Matts Persson (C). Han är för det centrala alternativet.

– Det minst negativa är det det centrala, säger han och menar bland annat att om nya delen av stadshotellet måste rivas kan det byggas upp igen efter byggtiden.

Han ser att det, enligt Trafikverket, blir många fastigheter som måste rivas i det västliga alternativet.

– Det blir större åverkan och mer åkermark som går åt. Och det blir längre till stationen, säger Matts Persson.

Stadshotellets ägare vill inte riva: "Folkomrösta om dubbelspår"

Få koll på vad som händer i din närhet med vår nya app:

Här kan du ladda hem helahälsinglands iPhone-app.

Här kan du ladda hem helahälsinglands Android-App.

Har du redan appen? Då ska du uppdatera den i din telefon för att få alla nya funktioner!

Mer läsning

Annons