Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ännu en gång avfärdas tunnel – berget ligger för djupt

Många hus skulle behöva rivas och stora vägar stängas om en järnvägstunnel byggs under Hudiksvall. Dessutom är det både tekniska och ekonomiska risker att bygga tunnlar i stadsmiljö.

Annons

I vintras sågade Trafikverket ett tunnelförslag från Sigurd Melin. Nu har ytterligare två av hans tunnelförslag avfärdats.

Läs även: Delat spår i tunnel löser inte flaskhalsproblematiken

Tunnellösningar för dubbelspår ger många fördelar, men samma fördelar kan Trafikverket få genom att välja den västliga korridoren som utreds.

I Sigurd Melins senaste förslag har tunneln med dubbelspår för godståg tagits bort.

Att gå strax väster om stan skulle dessutom ge bättre "funktionalitet för järnvägstrafiken" och göra mindre "intrång i staden", skriver Trafikverket i svaret till Sigurd Melin.

Båda hans senaste alternativ skulle innebära omfattande rivningar av hus vid de södra tunnelmynningarna.

Uppenbarligen är Åviksområdet en stor grushög.

Det handlar om att det är långt ned till berggrunden, över 20 meter, och det innebär att det inte går att bygga en bergtunnel hela vägen.

– Uppenbarligen är Åviksområdet en stor grushög, säger Sigurd Melin.

– Det är en besvikelse att det inte finns fast berg, säger han och förkastar med den informationen sina egna förslag på tunnlar.

– Ska jag vara seriös måste jag ta till mig relevanta motargument, säger han.

Så valdes tunnel bort – för dyrt och krångligt

I och med att berget ligger så djupt, skulle man tvingas riva många hus för att komma åt att gräva sig ned i marken och bygga en betongtunnel. Det handlar om att spåren inte får luta för mycket.

Dessutom skulle Södra vägen och Stationsgatan behöva stängas och Bergsjövägen flyttas i alternativet med ett dubbelspår för godståg i tunnel rakt under Hudiksvall.

Stationsgatan skulle troligen behöva stängas om det blev en tågstation i lokstallarna.

Trafikverket nämner även ett flertal andra svårigheter med tunnelbyggen, innan slutsatsen blir att tunnellösningarna innehåller för många osäkra och riskfyllda kort i jämförelse med de västra och östra alternativen som utreds.

Läs även: Trafikverket bromsar inte tidsplan på grund av tunnelförslag

Tunnlarna avfärdas av Trafikverket bland annat med att det generellt är en stor teknisk och ekonomisk risk att bygga tunnlar i stadsmiljö. Det finns en stor osäkerhet kring bergets kvalité och därmed stor osäkerhet kring kostnader och påverkan på staden.

Det finns risk för att grundvattnet sänks. Och i tunnlarnas södra delar går det inte att bygga bergtunnel, vilket medför omfattande rivningar av hus.

Sigurd Melin förkastar sina egna tunnellösningar efter att ha tagit del av Trafikverkets analays av hans förslag.

I början av oktober håller Trafikverket information för allmänheten om de västra och östra korridorerna.

Då kommer det att visa sig vilka plus och minus de två alternativen har enligt Trafikverket.

Läs även: Här är Trafikverkets hela svar till Sigurd Melin

I det här förslaget från Sigurd Melin går en tunnel för godståg rakt fram och dubbelspår för persontrafik svänger förbi en ny station i lokstallarna.

Mer läsning

Annons