Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hälsingland tar ett stort ansvar för nyanlända: "Det är vi stolta över"

Tio procent av landets kommuner har ordnat skolgång åt nära hälften av alla nyanlända barn i grundskoleåldern. Kommunerna i Gävleborgs län är några av dem som tagit emot flest elever.

Annons

Nyanlända flyktingbarn undervisas av läraren Linda Lindholm.

Det är en ojämn fördelning när det gäller vilka kommuner i Sverige som tagit emot och ordnat grundskola åt nyanlända barn.

Läs också: Miljoner till språksatsning i förskolan: "Det är en win-win situation"

Kommunerna i storstadslänen är de som tagit emot flest antal nyanlända totalt sett, men i relation till länens totala antal elever är det kommunerna i Gävleborg tillsammans med Kronobergs län som toppar listan, enligt statistik från Skolverket.

Läs också: Barn- och utbildningsnämnden vill ha 36,5 miljoner extra till skolan nästa år

Av hälsingekommunerna är det Ovanåker, Söderhamn och Nordanstig som tagit emot flest.

– Att ta emot många nyanlända kan vara en utmaning. Behoven är stora men samtidigt ser vi att skolor har ett starkt engagemang och en vilja att lyckas ge nyanlända elever en bra skolgång, säger Anna Österlund, enhetschef på Skolverket.

Hennes uttalande styrks av en opinionsundersökning, nyligen gjord av Novus, som visar att 73 procent av Lärarförbundets medlemmar är positiva till att ha nyanlända elever i sina klasser.

Läs också: Invandring – en resurs för små kommuner

Ändå är det framförallt skolorna i glesbygden som haft sina dörrar mest vidöppna och tagit störst ansvar för att ge de nyanlända barnen utbildning. Av dem är majoriteten kommunala skolor.

62 400 nyanläda barn i grundskoleålder kom till sverige under fjolåret.

I landets kommunala skolor uppgår andelen nyanlända i år till 7 procent jämfört med för tre år sedan då motsvarande siffra var 4,5 procent. För friskolorna är siffran 2,5 procent, en nivå som varit densamma under tre års tid.

Katarina Ceder Bång, barn- och utbildningschef i Ovanåkers kommun.

Katarina Ceder Bång, barn- och utbildningschef i Ovanåkers kommun och Allan Cederborg, ordförande i utbildningsnämnden i Ljusdals kommun, tycker det är positivt att Gävleborg är med och toppar Skolverkets statistik.

Läs också: Förskolan som hyllar mångfalden

Något de båda tror kommer gynna samtliga kommuner i Hälsingland i framtiden.

– Det är ett stort ansvar att ta emot människor på flykt även om det är många utmaningar kopplade till det, säger Katarina Ceder Bång.

– Visst blir det en belastning på många sätt för skolor och omsorg. Men å andra sidan ger det fantastiska möjligheter framåt, säger Allan Cederborg.

Allan Cederborg, ordförande i utbildningsnämnden i Ljusdals kommun.

Att mottagandet är ojämnt fördelat över landets kommuner är ingenting Katarina Ceder Bång är förvånad över.

– Det finns säkert många olika skäl till varför andra kommuner inte tagit emot på samma sätt som vi, men här har vi gjort bedömningen att att vi kan ta emot och det ska vi vara stolta över, säger hon.

Allan Cederborg tror förklaringen har mycket att göra med vilka kommuner i landet som kunnat erbjuda boende till de nyanlända. Något hälsingekommunerna haft goda möjligheter till.

– Rent principiellt så borde alla hjälpas åt, men jag tror orsaken till att fördelningen ser ut som den gör beror på hur kommunernas möjlighet till att ta emot nyanlända har sett ut, säger han.

FAKTA

Antalet nyanlända elever i grundskolan:

2014 – 50 000

2015 – 62 400

Län som tagit emot flest nyanlända procentuellt sett:

1. Kronobergs län –10,3 procent

2. Gävlebogs län – 9,5 procent

3. Södermanlands län – 9,1 procent

Andel nyinvandrade elever per kommun:

Bollnäs 10,1 procent

Hudiksvall 4,9 procent

Ljusdal 9,8 procent

Nordanstig 13,8 procent

Ovanåker 12,7 procent

Söderhamn 14,7 procent

Skolverket genomför dessa mätningar årligen den 15 oktober. Antalet nyinvandrade elever som tillkommit efter det datumet ofattas inte av den här statistiken.

Mer läsning

Annons