Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu kan Gävleborna få alkoglass levererad till dörren – helt lagligt: "Det är naturligtvis inte bra"

Det är matkasseföretaget Mathem som marknadsför alkoglassen i de städer företaget levererar – däribland Gävle och Sandviken. Det gillas inte av folkhälsomyndighetens enhetschef för alkohol- och tobakstillsyn, Josefin Jonsson: "Det är naturligtvis inte bra ur ett folkhälsoperspektiv", säger hon.

Annons

Så här ser det ut på Mathems internetsida där alkoglassen kan beställas.

Det var i höstas som Mathem, som är landets största företag för hemkörning av livsmedel, lanserade alkoglassen. Glassen är i praktiken frusna cocktails av typen Piña Colada, Mojito eller liknande och har en alkoholhalt på fem volymprocent, det vill säga samma nivå som i en vanlig starköl. Den marknadsförs av företaget N1CE som frontas av Swedish House Mafia-stjärnan Sebastian Ingrosso och den prisbelönte bartendern Jimmy Dymott.

Lanseringen startade en debatt som gjorde att Mathem under en kort period drog tillbaka glassen. Men nu är försäljningen i full gång igen och eftersom Gävle och Sandviken är två av de städer där Mathem levererar kan boende där numera få sin alkoglass hemkörd till dörren.

– Det blev en debatt förra hösten och då stannade vi försäljningen. Vi gick ut och frågade våra konsumenter , sådana som handlar hos oss regelbundet, om de tyckte att vi skulle ha den här produkten i vårt sortiment eller inte och då svarade de att de ville ha den, säger Mathems ägare och vd Tomas Kull.

Glassen har under försommaren marknadsförts på reklampelare, bland annat i Gävle, och på nätet. Eftersom det inte rör sig om en dryck omfattas den inte av alkohollagstiftningen men Mathem har på eget initiativ satt en 18-årsgräns för beställning och köp.

Hur kontrollerar ni att åldersgränsen efterlevs?

– Sedan tidigare så säljer ju vi folköl och receptfria läkemedel vilket innebär att vi har haft systemen för ålderskontroll igång i flera år. Vi säkrar först på hemsidan och sedan vid alla utlämningar, där vi har legitimationskontroll. Det är i princip samma som i vilken butik som helst där personen i kassan ska kolla att den som köper folköl har åldern inne.

Varför säljer inte fler alkoglass tror du?

– Det har jag ingen uppfattning om. Men generellt sett så kan man säga som så att vi ligger ju väldigt långt framme i Sverige när det gäller nya produkter. I en vanlig butik är det inte så många som går fram till informationsdisken och säger man saknar en viss produkt men på nätet så blir det en snabbare interaktion. Det var en konsument nyligen som frågade om vi inte kunde ta in hästkött. Vi hade inte hästkött innan och jag ska inte säga vad jag har för uppfattning om hästkött men nu har vi det i sortimentet. Vi ligger i framkant hela tiden, säger Tomas Kull.

Josefin Jonsson, enhetschef för alkohol- och tobakstillsyn på Folkhälsomyndigheten.

På Folkhälsomyndigheten är man dock inte lika imponerade av Mathems lyhördhet för kundernas önskemål, i alla fall inte när det gäller alkoglassen.

– Det är naturligtvis inte bra ur ett folkhälsoperspektiv att den här typen av preparat finns till försäljning till barn och ungdomar under 18 år, säger Josefin Jonsson, enhetschef för alkohol- och tobakstillsyn på Folkhälsomyndigheten.

Varför är det inte bra?

– Vi har ju en strikt alkohollagstiftning i Sverige med ett monopol som begränsar tillgången till produkter med alkohol i, speciellt till barn och unga under 18 år. Men här har vi en produkt med alkohol i som inte omfattas av lagstiftningen, vilket visar att lagen som den är utformad idag inte räcker till för att skydda dessa målgrupper.

Enligt Josefin Jonsson har en "konstruktiv diskussion" med lagstiftarna pågått en tid om hur alkohollagen skulle kunna ändras för att omfatta även produkter som alkoglass och myndigheten överväger även att se över sina egna föreskrifter gällande åldersgränser.

Mer läsning

Annons