Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Möten för 1,4 miljoner – så mycket har regionens Stockholmskontor använts

Region Gävleborgs Stockholmskontor har varit öppet i drygt ett halvår. Hittills har projektet kostat nästan en och en halv miljon kronor och fler än 160 möten har hållits i lokalen. Succé anser förespråkarna – onödigt och dyrt ropar kritikerna.

Annons

Den här artikeln publicerades 26 september 2016.

Region Gävleborg har sedan ett drygt halvår ett kontor i Stockholm.

För drygt ett halvår sedan invigde Region Gävleborg sitt nya Stockholmskontor, den 7 december 2015. Fram till och med juni i år har 160 möten med omkring 820 deltagare hållits i lokalen.

Titta även på: Här visar Region Gävleborg upp sitt nya kontor i Stockholm

Borträknat helger och röda dagar ger det en beläggning på omkring 75 procent, enligt Region Gävleborgs egen statistik.

Vissa perioder ska den lilla lokalen på Vasagatan i centrala Stockholm, mitt emot näringsdepartementet och ett stenkast från Stockholms centralstation, ha haft både två och tre möten bokade per dag.

Tv-klippet: Se när Region Gävleborg visade upp sitt då nyinvigda Stockholmskontor, i december 2015:

Karin Stake är platsansvarig och sköter driften av mötesplatsen. Hon marknadsför dessutom möjligheten till länets intressenter.

– Det är inte bara ett kontor man kan använda för att jobba i, främst används det som en plats att mötas på, säger hon.

Möteslokalen, som ligger i ett kontorshotell och således delar lokaler med en stor mängd andra företag och organisationer, är kostnadsfri att boka för företag, föreningar och organisationer med säte i Gävleborg.

Läs mer: Lönnbark slösar regionpengar i Stockholm

Enligt Region Gävleborgs siffror har lokalen använts av en rad olika organisationer, myndigheter och företag. Bland dessa hittar vi Hälsingerådet, Nya Ostkustbanan, Trafikverket, Sandvik och Business Sweden.

Förutom dessa har Region Gävleborg använt lokalen i egen regi ett tjugotal gånger och åtta gånger har även länets kommuner bokat mötesrummet.

Enligt Karin Stake är de som hittills använt lokalen mycket nöjda. Det utifrån hennes egna uppföljningar med de som bokat lokalen.

– Det händer också att det blir spontana besök från intresserade personer som har vägarna förbi, och som vill titta på lokalen och i många fall boka den.

Läs också: Bra med ett regionkontor i Stockholm

Syftet med kontoret är att öka förståelsen om Gävleborgs län bland beslutsfattarna och myndigheterna i Stockholm, samt ge företag från vår region möjlighet att öka sin närvaro i huvudstaden.

Enligt Region Gävleborg finns det ett stort behov att informera myndigheter, näringsdepartement, riksdag med flera om länet och den situation som råder här.

– Syftet har varit att skapa en närmare relation med beslutsfattare, organisationer och intressenter i Stockholmsområdet. Men även att kunna påverka så att saker går vår väga gällande regional utveckling, säger regiondirektören Svante Lönnbark, som var en av initiativtagarna till Stockholmskontoret.

Men att ha en permanent möteslokal i Stockholm kostar. Lokalen, på 30 kvadratmeter, kostar skattebetalarna 56 900 kronor i månaden.

Här, alldeles intill centralstationen i Stockholm, ligger Region Gävleborgs möteslokal:

Lokalen har Region Gävleborg hyrt sedan oktober 2015 (trots att den inte invigdes förrän i december). Hyreskostnaden fram till och med september uppgår därför till 654 350 kronor.

Till det kan också lönekostnader för platsansvarig om totalt 737 377 kronor läggas – för perioden augusti 2015 till september 2016.

Svante Lönnbark anser ändå att nyttan att ha en egen permanent möteslokal överstiger kostnaderna.

– Det perspektiv som motiverar den här lösningen är att vi skapar utrymme för möten. Dessutom är det till nytta för varumärket Region Gävleborg, vi blir uppmärksammande och får PR för att vi har ett permanent kontor där, säger Svante Lönnbark.

Patrik Stenvard (M), regionråd i opposition, var kritisk redan innan portarna till Stockholmskontoret öppnades. Under tiden som gått sedan dess har han inte ändrat åsikt.

– Jag har inte fått någon information som visar på att kontoret haft någon effekt. Att det varit många möten är inte samma sak som att det gett effekt, säger han.

Patrik Stenvard tvivlar på att de möten som möjliggjorts tack vare Region Gävleborgs nya lokal skulle ha uteblivit om den möjligheten inte fanns. Som exempel påpekar han att det finns gott om möteslokaler hos partier och myndigheter

– Jag anser att Stockholmskontoret kostar mycket pengar, som skulle kunna göra mer nytta hos till exempel ambulansen. Våra resurser är ändliga och det är en av politikens främsta uppgifter att prioritera dessa.

Trots kritiken kommer Regionens Stockholmskontor bli en permanent lösning, åtminstone den närmsta tiden.

– Det är fortfarande ett projekt som vi utvärderar kontinuerligt. Men vi är så passnöjda att vi kommer att fortsätta. Man kan ha olika uppfattningar och vilja hitta olika lösningar. Men jag tycker att våra argument, att vi vill ha en smidig enkel mötesplats nära järnvägsstationen i Stockholm där vi kan möta beslutsfattare och kunder, håller, säger Svante Lönnbark.

Tipsa vår Fokusgrupp!

Vad vill du att vi tittar närmare på?

Tipsa fokusgruppen

Tipsa vår Fokusgrupp!

Vad vill du att vi tittar närmare på?

Tipsa fokusgruppen

Mer läsning