Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mattelektionerna blir roligare genom Youtube: "Man tittar om och om igen"

Granbergsläraren Mikael Sundström gör succé med sina mattefilmer på Youtube. Videoklippen, som från början var en intern läxhjälp för skolans elever, har nu visats en halv miljon gånger. Inför nationella proven i matte används de flitigt.

Annons

Filmerna har han spelat in under sex års tid. Men det var först när kommunen länkade in dem på sin hemsida som det tog fart ordentligt. Flera större medier hörde av sig och Granbergsläraren Mikael Sundström blev känd som matteguru på Youtube.

Efter mediauppståndelsen kan filmerna stolsera med sammanlagt en halv miljon visningar.

Läs också: Bebop gör bokslut på hemmaplan: "Det är The last waltz nu"

– Jag har spelat musik i bandet Bebop och våra Youtubeklipp har betydligt färre visningar än mina mattefilmer, säger Mikael Sundström och skrattar till.

– Först trodde jag att mitt koncept var unikt, men sedan insåg jag att internet är stort, jag är inte ensam. Av någon anledning har man fastnat för mig.

Mikael Sundström och eleven Sipan Kacmaz över inför nationella proven i matte.

Klippen är drygt fyra minuter långa. Mikael Sundström filmar sig själv när han går igenom algebra, bråk eller geometri. Därefter kan skolans elever titta på dem i lugn och ro. Särskilt effektiva är de om man kör fast med hemläxan och inte har någon att be om hjälp, menar niondeklassaren Rona Hajo.

Läs också: Så blir Alirskolan – se 3D-skiss

– Han pratar väldigt tydligt och enkelt. På lektionstid kanske man inte hänger med i genomgångarna, men på filmerna kan man pausa och titta igen, säger hon.

I dagarna är det dags för nationella proven i matte och Rona Hajo är mest nervös inför att inte klara av bråken. Därför har hon förberett sig genom att titta igenom flera klipp som fokuserar på just det momentet.

– Man tittar om och om igen tills man känner att man förstår.

Rona Hajo är mest nervös inför att stöta på bråk på provet.

Mikael Sundström har börjat använda sig mer av filmerna i själva undervisningen. Han tror att det är bra att tillämpa mer av den digitala utvecklingen i skolan.

Läs också: Namntävlingen avgjord: Så ska nya Gärdesskolan heta

En ny del i videoklippen är att en mattefråga dyker upp som tittaren får svara på med hjälp av olika alternativ. På så vis ser Mikael Sundström om eleverna har hängt med och förstått. Han för också statistik på hur långt genomsnittet är på själva tittningen.

– Matte ska vara roligt och det här är ett fenomenalt verktyg för att nå ut, säger han och fortsätter:

– Jag brukar ge eleverna som läxa att titta på filmerna inför vissa lektioner. De som har tittat hänger med på ett helt annat sätt än de som inte har gjort läxan.

Mikael Sundström anväder numera sin Ipad som verktyg när han fimar. Ett gammalt mikrofonstativ har förvandlats till en selfiestick.

Mer läsning